Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › expansionskärlet läcker
- Detta ämne har 9 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-28 11:12 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-02-08 kl. 16:24 #21439
[Originally posted by Gabbi]
Hej. Det droppar under expansionskärlet och det blir ganska snabbt tomt, det är inte slangarna. Det borde inte ha kunnat frysa sönder då glykolen räcker till -40°.
Nu mina funderingar. Är det skadligt för motorn att köra korta sträckor om mätaren visar att motorn inte är varm?
Finns det någon i krokarna av Järna/Södertälje som har ett begagnat expansionskärl?
Skulle det kunna gå att laga eller är det för högt tryck i?
Undrande Gabriella2017-02-08 kl. 17:15 #21440[Originally posted by Be kind]
Samma problem på min Disco 2. Tunn spricka som är svår att hitta. Jag hittade ett nytt expansions kärl på skroten (från en RR P38) 60 kr. Eftersom det slutar läcka när vätskenivån är under sprickan så är det nog ingen större fara att köra lite till dock med örnkoll på temp mätaren. Jag försökte laga genom att smälta ihop med hjälp av en lödkolv. Det höll ett par månader… Ett nytt i UK går på en 25-30 pund. Kolla John Craddock (även om de inte är blixtsnabba).
2017-02-08 kl. 17:33 #21441[Originally posted by håkan13]
http://www.rimmerbros.co.uk/Item–i-PCF101590URBP
lite dyrare… men mycket snyggare!!
men framför alltmera hållbart…
Håkan.2017-02-08 kl. 21:31 #21442[Originally posted by Gabbi]
Be kind skrev:Samma problem på min Disco 2. Tunn spricka som är svår att hitta. Jag hittade ett nytt expansions kärl på skroten (från en RR P38) 60 kr. Eftersom det slutar läcka när vätskenivån är under sprickan så är det nog ingen större fara att köra lite till dock med örnkoll på temp mätaren. Jag försökte laga genom att smälta ihop med hjälp av en lödkolv. Det höll ett par månader… Ett nytt i UK går på en 25-30 pund. Kolla John Craddock (även om de inte är blixtsnabba).Behöver det vara vätska i expansionskärlet för att vattnet ska cirkulera?
2017-02-09 kl. 07:55 #21443[Originally posted by Klappmarkarn]
Nej, cirkulationen påverkas inte av nivån i expansionskärlet. Men sjunker nivån i systemet för mycket kan man få problem.
2017-02-09 kl. 08:13 #21444[Originally posted by håkan13]
Klappmarkarn skrev:Nej, cirkulationen påverkas inte av nivån i expansionskärlet. Men sjunker nivån i systemet för mycket kan man få problem.Men det är väl stor risk att man får luft i systemet om det är helt tomt… och en 300tdi är väl inte så kul att lufta!! Kanske bättre att du lånar ett sålänge! ! Hade inget i högen med res.del/bra att ha grejjer. ..
Men kan ju låna från nån bil… Krister (Brillo) ska ju hämta sin Range Rover imorgon. .. och han bor ju utanför Bålsta… så han kanske kan ta med det? !
Så kan du ha det tills du hunnit beställa hem ett! !
Slå en pling om du vill låna!! Så kollar jag med Krister isåfall. ..
Håkan.2017-02-09 kl. 09:00 #21445[Originally posted by Klappmarkarn]
Jo det har du rätt i Och 300 tdi har väl vattenpumpen rätt högt så man behöver väl inte förlora särskilt mycket kylarvätska innan cirkulationen påverkas.
2017-02-09 kl. 09:16 #21446[Originally posted by håkan13]
Ja det kanske är vattenpumpen som gör att 200tdi är mycket lättare att lufta… Dom har ju olika vattenpumpar!! Kommer inte ihåg exakt hur den sitter på 300tdi. .. men den kanske sitter lägre på 200… ??
för den är mycket lättare att lufta!!
Håkan.2017-02-09 kl. 10:17 #21447[Originally posted by håkan13]
Hej igen. ..
Det kan ju gå att svetsa. .. vi hade en plastkylare på en lastmaskin som vi lämnade till en firma som renoverar kylare…
men dom kunde inte… utan skickade den till Danmark för att nån där skulle tillverka en ny över och underdel i metall!
Men om det berodde på nåt missförstånd. .. eller på språkförbistring vet jag inte!!
För när vi fick tillbaka den så hade Danskarna svetsa plasten i den gamla! !
Så du kan ju kolla med nån kylar-renoverare! !
Men en ny i plast kostar väl inte mer än en dryg hundring på Island4x4… visserligen Brittpart… men antagligen bättre än en gammal som är svetsad! ! Så lägg inte för mycket pengar på att laga!!
Håkan.2017-02-28 kl. 11:12 #21448[Originally posted by Gabbi]
håkan13 skrev:Hej igen. ..
Det kan ju gå att svetsa. .. vi hade en plastkylare på en lastmaskin som vi lämnade till en firma som renoverar kylare…
men dom kunde inte… utan skickade den till Danmark för att nån där skulle tillverka en ny över och underdel i metall!
Men om det berodde på nåt missförstånd. .. eller på språkförbistring vet jag inte!!
För när vi fick tillbaka den så hade Danskarna svetsa plasten i den gamla! !
Så du kan ju kolla med nån kylar-renoverare! !
Men en ny i plast kostar väl inte mer än en dryg hundring på Island4x4… visserligen Brittpart… men antagligen bättre än en gammal som är svetsad! ! Så lägg inte för mycket pengar på att laga!!
Håkan.Nu har jag bytt! Jag beställde en ny från Island 4×4, det gick lätt och smidigt! Inget mer dropp därifrån:)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.