expansionskärlet läcker

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) expansionskärlet läcker

  • Detta ämne har 9 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-28 11:12 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21439
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Gabbi]

      Hej. Det droppar under expansionskärlet och det blir ganska snabbt tomt, det är inte slangarna. Det borde inte ha kunnat frysa sönder då glykolen räcker till -40°.
      Nu mina funderingar. Är det skadligt för motorn att köra korta sträckor om mätaren visar att motorn inte är varm?
      Finns det någon i krokarna av Järna/Södertälje som har ett begagnat expansionskärl?
      Skulle det kunna gå att laga eller är det för högt tryck i?
      Undrande Gabriella

      #21440
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Be kind]

        Samma problem på min Disco 2. Tunn spricka som är svår att hitta. Jag hittade ett nytt expansions kärl på skroten (från en RR P38) 60 kr. Eftersom det slutar läcka när vätskenivån är under sprickan så är det nog ingen större fara att köra lite till dock med örnkoll på temp mätaren. Jag försökte laga genom att smälta ihop med hjälp av en lödkolv. Det höll ett par månader… Ett nytt i UK går på en 25-30 pund. Kolla John Craddock (även om de inte är blixtsnabba).

        #21441
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by håkan13]

          http://www.rimmerbros.co.uk/Item–i-PCF101590URBP
          lite dyrare… men mycket snyggare!! :mrgreen:
          men framför alltmera hållbart…
          Håkan.

          #21442
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Gabbi]

            Be kind skrev:Samma problem på min Disco 2. Tunn spricka som är svår att hitta. Jag hittade ett nytt expansions kärl på skroten (från en RR P38) 60 kr. Eftersom det slutar läcka när vätskenivån är under sprickan så är det nog ingen större fara att köra lite till dock med örnkoll på temp mätaren. Jag försökte laga genom att smälta ihop med hjälp av en lödkolv. Det höll ett par månader… Ett nytt i UK går på en 25-30 pund. Kolla John Craddock (även om de inte är blixtsnabba).

            Behöver det vara vätska i expansionskärlet för att vattnet ska cirkulera?

            #21443
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Klappmarkarn]

              Nej, cirkulationen påverkas inte av nivån i expansionskärlet. Men sjunker nivån i systemet för mycket kan man få problem.

              #21444
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by håkan13]

                Klappmarkarn skrev:Nej, cirkulationen påverkas inte av nivån i expansionskärlet. Men sjunker nivån i systemet för mycket kan man få problem.

                Men det är väl stor risk att man får luft i systemet om det är helt tomt… och en 300tdi är väl inte så kul att lufta!! Kanske bättre att du lånar ett sålänge! ! Hade inget i högen med res.del/bra att ha grejjer. ..
                Men kan ju låna från nån bil… Krister (Brillo) ska ju hämta sin Range Rover imorgon. .. och han bor ju utanför Bålsta… så han kanske kan ta med det? !
                Så kan du ha det tills du hunnit beställa hem ett! !
                Slå en pling om du vill låna!! Så kollar jag med Krister isåfall. .. :smt006
                Håkan.

                #21445
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Klappmarkarn]

                  Jo det har du rätt i :) Och 300 tdi har väl vattenpumpen rätt högt så man behöver väl inte förlora särskilt mycket kylarvätska innan cirkulationen påverkas.

                  #21446
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by håkan13]

                    Ja det kanske är vattenpumpen som gör att 200tdi är mycket lättare att lufta… Dom har ju olika vattenpumpar!! Kommer inte ihåg exakt hur den sitter på 300tdi. .. men den kanske sitter lägre på 200… ??
                    för den är mycket lättare att lufta!! :mrgreen:
                    Håkan.

                    #21447
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by håkan13]

                      Hej igen. ..
                      Det kan ju gå att svetsa. .. vi hade en plastkylare på en lastmaskin som vi lämnade till en firma som renoverar kylare…
                      men dom kunde inte… utan skickade den till Danmark för att nån där skulle tillverka en ny över och underdel i metall!
                      Men om det berodde på nåt missförstånd. .. eller på språkförbistring vet jag inte!!
                      För när vi fick tillbaka den så hade Danskarna svetsa plasten i den gamla! ! :mrgreen:
                      Så du kan ju kolla med nån kylar-renoverare! !
                      Men en ny i plast kostar väl inte mer än en dryg hundring på Island4x4… visserligen Brittpart… men antagligen bättre än en gammal som är svetsad! ! Så lägg inte för mycket pengar på att laga!!
                      Håkan.

                      #21448
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Gabbi]

                        håkan13 skrev:Hej igen. ..
                        Det kan ju gå att svetsa. .. vi hade en plastkylare på en lastmaskin som vi lämnade till en firma som renoverar kylare…
                        men dom kunde inte… utan skickade den till Danmark för att nån där skulle tillverka en ny över och underdel i metall!
                        Men om det berodde på nåt missförstånd. .. eller på språkförbistring vet jag inte!!
                        För när vi fick tillbaka den så hade Danskarna svetsa plasten i den gamla! ! :mrgreen:
                        Så du kan ju kolla med nån kylar-renoverare! !
                        Men en ny i plast kostar väl inte mer än en dryg hundring på Island4x4… visserligen Brittpart… men antagligen bättre än en gammal som är svetsad! ! Så lägg inte för mycket pengar på att laga!!
                        Håkan.

                        Nu har jag bytt! Jag beställde en ny från Island 4×4, det gick lätt och smidigt! Inget mer dropp därifrån:)

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.