Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Min första bil, Range Rover L322 -02
- Detta ämne har 34 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-08 19:26 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-09-23 kl. 13:17 #17438
[Originally posted by T.R]
Tankarna på något större kom när underredet på saaben ständigt skrapade i ute på jaktmarkerna. Jag och frugan kollade runt lite och hade väl bestämt oss för en Santa fe. Mycket bil för pengarna och relativt låg skatt även på dieseln. En vettig bil, precis som saaben och fabian innan den var. Vettig, men tråkig och utan personlighet.
Sedan provkörde vi en Range Rover. Och köpte den samma dag. En Range Rover -02 kändes på alla sätt fräschare, lyxigare och bättre på alla sätt och vis jämfört med dom årsmodell-10 Santa fes vi provkört.
Range Rovern var egentligen ett sämre val på alla sätt och vis. Dyrare i drift, försäkring, skatten på en bensin var lika mycket som en Santa Fe diesel etc.. Men vad fan gör det när man sitter bakom ratten
2015-09-23 kl. 13:33 #17439[Originally posted by T.R]
Ikväll så ska jag byta batteri, då det som sitter i ligger på ca 8,4v och inte riktigt orkar dra igång bilen. Behöver bara vänta på att tanten kommer hem, sen får jag se om grannen orkar hjälpa mig att hålla huven.
Sen i veckan så ska jag se vad den här knappen gör för något.
En märklig brytare som ingen vet vad den gör.. En grön liten lampa tänds till och det piper när man slår på den, i övrigt händer det inget. Förhoppningsvis så går den till dom här två:
Har hittat två sådana här kontakter i grillen och hoppas och antar att det är extraljus, som i sin tur är kopplade till den konstiga knappen inne i bilen. Följer man dom vidare så går dom in i boxen precis ovanför luftfiltret och under batteriet och där ser det ut såhär:
Vilket jag antar är något form av säkrning?Sen, längre fram, blir det till att undersöka varför stolsvärmen fungerar på samtliga säten (även bak) fast inte i förarsätet :/ (lampan tänds till men slocknar efter någon sekund) samt varför ena 12v uttaget fram inte fungerar.
Tänkte fjäska lite med Janne och se vad han behöver för form av muta för att bistå med lite garageutrymme och expertisutlåtande i framtiden.
2015-09-23 kl. 13:49 #17440[Originally posted by T.R]
Sen fungerar jag även på sådana här: http://www.paddockspares.com/vub001070- … -06my.html
Men det ser ut som att man får skruva i skärmen? Det vill jag inte.. :/Sen letar jag även efter:
Steering Guard med vinsch-fäste, eller någon annan möjlighet att fästa en vinsch.
Någon form av frontbåge (har sett en svart plastvariant som jag inte hittar) där man kan sätta extraljus.2015-09-23 kl. 15:44 #17441[Originally posted by Anle]
Grattis till er nya bil, hade samma problem som er ute på jaktmarkerna innan jag införskaffade min. Nu fungerar det bättre kan jag säga
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-23 kl. 18:27 #17442[Originally posted by T.R]
Ska byta batteri på bilen. Har googlat runt lite, men det står så olika beskrivet så att jag inte blir klok på’t.
Larma av, öppna huven. Låta bilen vara avstängd 5-10 minuter pga satnav. Ställa huv i serviceläge, lossa minus (och sedan vänta i 10 minuter?) och sedan lossa plus? Byta batteriet, sätta tillbaka i omvänd ordning?
Fullt rattutslag båda håll efter och allt borde vara ok? Inga koder att hålla ordning på?
Där man läser av hur många mil bilen har gått dyker det upp en fyrsiffrig kombination när man startar bilen, jag har funderat på om detta är serviceintervall eller kanske en kod till bilen?
2015-09-24 kl. 17:09 #17443[Originally posted by T.R]
Ok, batteriet jag fått fungerade inte. Bilen startar på mitt 75amp’s och laddar 14,2 men ville inte starta på kompisens 95amp’s. Antar att det är cca som gör skillnaden.
Har hittat ett Bosch 100 amperes med 850cca för 1800:- får bli att beställa i morgon.
Sen ifall det finns pengar över så blir det följande ifrån paddocks.
Kommer även testa plastidip på grillen och headlight guards, så att allt blir mattsvart. Är det enkelt att ta loss lampglasen så kommer jag även köra runt lamporna. Kan nog bli bra. Projekt efter det blir fälgarna. Och solarplexius till alla rutor bak.Är osäker på lamporna, är wern ett bra märke? Tips uppskattas. Gärna med den looken som dom ovan. Och inte för små.
2015-09-24 kl. 20:07 #17444[Originally posted by Edfors]
Warn lampor köper man för att de är snygga och dyra! Många andra ger mer ljus för pengarna men som sagt, ska man se bra ut så kostar det.
2015-09-24 kl. 21:10 #17445[Originally posted by T.R]
55W H3 halogen för 1900:- är väl inte så tokdyrt ändå? Dom är riktigt snygga och kommer nog att passa bra in med övriga modifikationer jag tänkt mig.
2015-09-25 kl. 05:13 #17446[Originally posted by Edfors]
Ja de ger verkligen rätt look, blir inte så mycket snyggare än med G4 utrustning
2015-09-25 kl. 10:47 #17447[Originally posted by T.R]
G4? Generation 4, som i MK IV?
2015-09-25 kl. 17:56 #17448[Originally posted by Starberg]
G4 bilar är sånna Land rovers som tillverkades för att delta i Land Rover G4 Challenge – en äventyrstävling mellan olika länder där man tävlar i modififerade nya Land rovers
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_G4_Challenge
http://www.fullfatrr.com/forum/topic136 … ight=winch
En äkta G4 bil är svår att få tag på och oftast dyra så finns många som gör om sina bilar så dom ska se ut som G4 bilar. Du är ju på god väg nu med dina warn-lysen, bara lite orange färg och en roller som fattas
2015-09-26 kl. 05:05 #17449[Originally posted by T.R]
Letar service kit men hittar inget komplett med olja. Försöker googla på’t men hittar allt ifrån 0W-30 till 5-40 till 0-40 som absoluta sanningar. Har aldrig reflekterat över skillnader på oljor och vet inte ifall det spelar någon roll om man byter till annat märke och blandar sort? Till saaben fanns det kompletta paket med filter och olja så att man inte behövde tänka själv Sen är jag även lite fundersam på mängd olja, har hittat 7,5l till 8,5..
Nu är ju frågan varför jag ska betala över 1000:- mer för original-grejer.
Brukar gilla att betala lite mer för rätt grejer, men det här var lite väl stor skillnad.. Tar nog det billiga så har jag råd med ett öppet luftfilter också2015-09-26 kl. 07:32 #17450[Originally posted by karlmark]
T.R skrev:Letar service kit men hittar inget komplett med olja. Försöker googla på’t men hittar allt ifrån 0W-30 till 5-40 till 0-40 som absoluta sanningar. Har aldrig reflekterat över skillnader på oljor och vet inte ifall det spelar någon roll om man byter till annat märke och blandar sort? Till saaben fanns det kompletta paket med filter och olja så att man inte behövde tänka själv Sen är jag även lite fundersam på mängd olja, har hittat 7,5l till 8,5..Nu är ju frågan varför jag ska betala över 1000:- mer för original-grejer.
Brukar gilla att betala lite mer för rätt grejer, men det här var lite väl stor skillnad.. Tar nog det billiga så har jag råd med ett öppet luftfilter ocksåDu hittar säkert ett mellanting om du letar, OEM som är jämställt i kvalité med original (eller bättre ?) för ca halva originalpriset. De billigaste seten har jag aldrig köpt (till något fordon !). Det är trots allt bilens hjärta och lungor det är frågan om !
/Ingemar
2015-09-29 kl. 13:29 #17451[Originally posted by Starberg]
Kör på orginal mahle oljefilter till motorn där är det dumt att vara dumsnål.
Jag körde på castrol edge 5w-40 när jag nyligen bytte men har läst att 0w-40 ska vara bättre för att dämpa vanos-knacket från motorn om man nu har sånt!2015-10-03 kl. 12:46 #17452 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.