Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Snorkel mot damm/sand. Ja eller nej?
- Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-05-12 08:59 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-05-10 kl. 21:25 #14790
[Originally posted by WTM Td5]
Hej!
Snorkel är ju bra att ha…
Men som de flesta kommer jag aldrig köra så djupt ner i vattnet att jag behöver en snorkel.
Många källor säger att snorkel är bra för att få renare luft när man åker på dammiga vägar / grusvägar.
Är det värt det och gör det tillräckligt mycket skillnad?
Jag skulle inte köpa en snorkel för utseendet (inget fan) men hjälper det motorn och filtret så är det ju ett plus..
2016-05-11 kl. 05:38 #14791[Originally posted by #3805 Lup]
Då ska du inte ha någon snorkel.
Vatten, så länge du inte brukar vada djupare än rekommenderat i instruktionsboken behöver du ingen.
Sand, så länge du inte brukar köra väldigt mycket kolonnkörning på dammiga grusvägar behöver du ingen. Om du kör ensam på en dammig väg hamnar nästan allt damm efter bilen så det är bara en försumbar mängd som kan dras in i luftintaget. Om du kör på dammiga vägar varje dag kan du ta upp och titta på luftfiltret någon gång då och då för att göra en bedömning om du behöver byta tätare än normalt. Först när du behöver byta luftfilter en gång i veckan eller så kan det vara motiverat med snorkel för dammets skull. (min bedömning)Det snorkeln gör på de allra flesta LR i Sverige är att den stryper luftflödet lite vid normal körning och på så vis stjäl några hästkrafter. Å andra sidan den gången man är ute och vadar på gränsen kan snorkeln vara det som gör skillnaden mellan en kul offroadkörning och motorras.
2016-05-11 kl. 10:34 #14792[Originally posted by Morris Wilks]
Snorkel för att skydda motorn mot damm är rätt.
Ävenså om man kör i så djupt vatten att risk för kallsup finns.
Men, för många bilar utom Defender, kan det handla om att motorn slipper inandas den varma luften i motorrummet.
Svalare luft ger högre fyllnads-/verkningsgrad, vilket kan ha betydelse vid långsam körning, t ex vid offroadkörning eller liknande långsam körning då motorrummet inte ventileras lika bra.Optimalt för skydda motorn är snorkel i kombination ventilationsöppningar för att skydda komponenter i motorrummet mot att skadas av för hög temperatur.
Invändningen att en snorkel "stryper" lufttillförseln till motorn kan till största delen kompenseras med ett luftfilter av typen "KN".
På ett antal "ickebilar" (Jeep Wrangler, Suzuki Samurai och Lada Niva) har jag monterat snorkel och tagit upp ventilationshål i motorhuvarna.
Vid några temperaturmätningar på olika bilar har jag noterat drygt 80 grader i motorrummet sommartid vid långsam terrängkörning.
Ventilationsöppningar i huv har sänkt temperaturen ungefär 20 grader.
20 graders sänkning betyder en hel del för motorns fyllnadsgrad, även om motorn har respirator och luftkylare.
Men naturligtvis störst inverkan hos en sugmotor.Att snorkel sedan estetiskt förstör en del av bilens yttre får man får man leva med.
2016-05-11 kl. 21:08 #14793[Originally posted by WTM Td5]
Ja det blir inte så mycket körning i kolonner på grus och jag har aldrig ens haft möjlighet att köra genom djupare vatten än bilen klarar.. Så på det viset behövs det nog ingen snorkel.
Och angående värmen så tar min Disco luft från under hjulhuset, vilket är ett konstigt ställe, men luften kommer inte från motorrummet vilket betyder att den inte redan är varm.
Med ventilationshål menar du då hål där motorn kan suga in kallare luft (i insuget) eller där den varma luften kan lämna motorrummet?
2016-05-12 kl. 05:55 #14794[Originally posted by Morris Wilks]
[quote="WTM Td5"]Ja det blir inte så mycket körning i kolonner på grus och jag har aldrig ens haft möjlighet att köra genom djupare vatten än bilen klarar.. Så på det viset behövs det nog ingen snorkel.
Och angående värmen så tar min Disco luft från under hjulhuset, vilket är ett konstigt ställe, men luften kommer inte från motorrummet vilket betyder att den inte redan är varm.
Med ventilationshål menar du då hål där motorn kan suga in kallare luft (i insuget) eller där den varma luften kan lämna motorrummet quote]
Ja det är korrekt uppfattat, att evakuera den varma luften från motorrummet.
En intressant iakttagelse jag gjort är att alla(2 st) Defender jag ägt har haft galler i vänstra framflygeln medans alla andra Deffar, jag sett, har haft tätslutande lock.
Vid flera årsmöten och storträffar på Ekeby har kollat just detta med gallret.
De jag pratat med och fråga om detta har bara ryckt på axlarna och ansett det vara ett ickeproblem.
Men om man i s m terrängkörning stannar utan att stänga av motorn och med handen känner över luftutsläppet så bränner man sig nästan på en heta luften.
För mig är det obegripligt att alla, utom mina Deffar, en Storm -04 och en Puma -09, har igensatta varmluftevakueringar.Någon annan som vill spekulera i ämnet eller rent av vet varför det förhåller sig som jag relaterat ovan?
2016-05-12 kl. 07:22 #14795[Originally posted by Klappmarkarn]
Morris Wilks skrev:Att snorkel sedan estetiskt förstör en del av bilens yttre får man får man leva med.Och jag som tänkt köpa snorkel till Discoveryn bara för utseendes skull
2016-05-12 kl. 08:40 #14796[Originally posted by Morris Wilks]
Klappmarkarn skrev:Morris Wilks skrev:Att snorkel sedan estetiskt förstör en del av bilens yttre får man får man leva med.Och jag som tänkt köpa snorkel till Discoveryn bara för utseendes skull
Joo du är inte ensam om det.
2016-05-12 kl. 08:59 #14797[Originally posted by WTM Td5]
Jag får se hur det blir med Discon
Har andra bekymmer först. Men ventilation är ju inget dåligt att ha!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.