Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Dubbla batterier och extrautrustning
- Detta ämne har 18 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-02 21:52 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-10-01 kl. 21:09 #14539
[Originally posted by Anle]
Hej, har funderat över modifieringar och tillägg i min defender td5:a då ett taktält ska på plats inför nästa sommar. Tanken är att försörja sådana saker som behövs till campingutrustning etc. 12 volts uttag i bagageutrymmet för kyl, lampor i anexet bland annat.
Till detta tänkte jag komplettera med ett extra batteri. Alltså ha två batterier, ett likt idag som används till "bilen" och ett andra som endast försörjer övrig utrustning. Tänker jag rätt här? Eller brukar man göra på annat sätt?
Tanken var att koppla nya 12 volts uttag i bagage till detta batteri samt arbetslampor baki bilen som lyser in i anexet. Sedan kommer det säkert med tiden att tillkomma utrustning. Kopplar jag detta direkt från batteriet. Alltså batteri – relä – uttag? Och för varje utrustning behövs ett nytt relä draget drån +-polen eller? Uttagen/arbetsbeltsning bak vill jag helst ska kunna gå även när tändningen är av pga kyl (kanske finns switch av/på som sätts in från relä eller liknande?).
Ett andra problem blir väl hur detta batteri ska laddas upp under tidens gång. Så hur föreslår ni att jag kopplar för att få det så smart som möjligt?
Ps. Håll det gärna enkelt då jag inte är något proffs på el Ds.
/Andreas
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-02 kl. 06:13 #14540[Originally posted by karlmark]
Sök på dubbelbatteri, dual battery, extra batteri och extrabatteri så ska du se ! Jag tror du hittar mer än du behöver !?
/Ingemar
2015-10-02 kl. 07:06 #14541[Originally posted by Anle]
Tack Ingemar, finns ju hur mkt som helst
Frågan är bara om något av de färdiga paketen är bra och prisvärda. Hittar bla redac som verkar smidigt och traxide (men de verkar ha en djungel av varianter).
Detta redac kanske är bra/enkelt att handskas med?
http://www.redarc.com.au/products/produ … g-kit-12v//Andreas
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-02 kl. 08:36 #14542[Originally posted by #1725]
Jag förordar att man ska göra saker enkelt så skaffa ett bra skiljerelä som inte hindrar laddningen och som inte drar ström i viloläge. Skuljemarks har ett som är ypperligt och om du söker på Skyllermarks så ser du deras uppsättning för båtar. De dimensionerar för att du ska ha segelbåt och kanske ladda batterierna med solceller eller endast någon timmes motorgång. En bil laddar ju mkt mer än vad en båt gör men fördelen med skyllermarks är att de har rejäla grejor som klarar miljöpåverkan. http://www.skyllermarks.se/produkter/grundsatser/
Ny grov kabel från generatorn till ->
Skiljerelä som först laddar upp startbatteriet och sen laddar upp ->
Extra batteri bredvid orginalbatteriet
Anslutningar från extrabatteriet utefter behovFredrik
2015-10-02 kl. 13:06 #14543[Originally posted by Vågbrytarna]
Hej,
Jag kör med en Ctek 250 Dual. Den sköter laddningen av underhållsbatteriet. Där finns även möjlighet att koppla in en solpanel. Med solpanel så laddas även startbatteriet om det skulle behövas.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL/ Tomas
2015-10-02 kl. 13:32 #14544[Originally posted by Anle]
Vågbrytarna skrev:Hej,Jag kör med en Ctek 250 Dual. Den sköter laddningen av underhållsbatteriet. Där finns även möjlighet att koppla in en solpanel. Med solpanel så laddas även startbatteriet om det skulle behövas.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL/ Tomas
Lite nyfiken, kopplar du in Ctek till startbatteriet när du behöver ladda och har tändningen igång? Och låter extrabatteriet endast vara kopplat till övrig utrustning?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-02 kl. 15:58 #14545[Originally posted by karlmark]
Anle skrev:Vågbrytarna skrev:Hej,Jag kör med en Ctek 250 Dual. Den sköter laddningen av underhållsbatteriet. Där finns även möjlighet att koppla in en solpanel. Med solpanel så laddas även startbatteriet om det skulle behövas.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL/ Tomas
Lite nyfiken, kopplar du in Ctek till startbatteriet när du behöver ladda och har tändningen igång? Och låter extrabatteriet endast vara kopplat till övrig utrustning?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Följ länken och läs lite, allt står där ! Det den gör är att fördela laddningen, (kort beskrivet) och väljer den källa som fyller laddningsbehovet bäst, (generator / solcell) typ !
Den är även mitt val, ska bara få till det också med lite hjälp ! På mig sitter definitivt eltummen mitt i handen ! Tanken är ju att så mycket av förbrukarna ska över till förbrukar batteriet och helst endast starten gå på startbatteriet !/Ingemar
2015-10-03 kl. 13:20 #14546[Originally posted by Anle]
karlmark skrev:Anle skrev:Vågbrytarna skrev:Hej,Jag kör med en Ctek 250 Dual. Den sköter laddningen av underhållsbatteriet. Där finns även möjlighet att koppla in en solpanel. Med solpanel så laddas även startbatteriet om det skulle behövas.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL/ Tomas
Lite nyfiken, kopplar du in Ctek till startbatteriet när du behöver ladda och har tändningen igång? Och låter extrabatteriet endast vara kopplat till övrig utrustning?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Följ länken och läs lite, allt står där ! Det den gör är att fördela laddningen, (kort beskrivet) och väljer den källa som fyller laddningsbehovet bäst, (generator / solcell) typ !
Den är även mitt val, ska bara få till det också med lite hjälp ! På mig sitter definitivt eltummen mitt i handen ! Tanken är ju att så mycket av förbrukarna ska över till förbrukar batteriet och helst endast starten gå på startbatteriet !/Ingemar
Har en fundering kring denna ctek 250s dual. Måste man dra direkt från generatorn till rätt anslutning på ctek:en eller räcker det med att dra från + polen från startbatteriet då denna redan är kopplad från generatorn?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-05 kl. 11:38 #14547[Originally posted by Vågbrytarna]
Hej,
+polen på batteriet funkar fint
/ Tomas
2015-10-09 kl. 18:24 #14548[Originally posted by Anle]
Pratade med Tim på Traxide och kom fram till att pröva deras Def-USI-TPSE kit till td5:an. Bra pris med frakt till Sverige och smidigt och enkelt. Dessutom uppfyller det mitt behov med 12v uttag i bagageutrymmet.
Positivt med de fyra lägena att välja mellan beroende på aktivitet, winchläge tvångsstart etc.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-09 kl. 19:18 #14549[Originally posted by HansT]
Om du skall ha 12V uttag i bagageutrymmet så hittar du färdigdragna och avsäkrade kablar till detta bakom den högra bakre högtalarpanelen. Bara att koppla in sig
Läs mer här
http://www.defender2.net/forum/topic20319.html
mvh/Hans
2015-10-10 kl. 05:12 #14550[Originally posted by Anle]
HansT skrev:Om du skall ha 12V uttag i bagageutrymmet så hittar du färdigdragna och avsäkrade kablar till detta bakom den högra bakre högtalarpanelen. Bara att koppla in sigLäs mer här
http://www.defender2.net/forum/topic20319.html
mvh/Hans
Jaha, det visste jag inte. Är den alltid strömförd eller styrs den med tänningen? Kanske kan ha den till en planerad eork lamp baktill på bilen? Men den kamske inte är säkrad så pass att den klarar det?
/Andreas
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-10 kl. 07:40 #14551[Originally posted by HansT]
Alltid strömförsörjd och jag tror att den är säkrad för 20A. Du får titta i tråden som jag skickade. Jag har en kylbox kopplad på mitt uttag.
mvh/Hans
2015-10-10 kl. 09:49 #14552[Originally posted by Mezzner]
Jag har en (VW Crafter med) en ganska rejäl batteribank. Jag har två alternativ för laddning: laddning från generatorn under gång, till all batterikapacitet. (Storleksskillnad i batterier uppges ofta vara ett stort problem, men det stämmer dåligt, särskilt om kablarna är ordentligt tilltagna och helst korta.)
Eller, när jag har tillgång till 230V så laddas alla batterier över en CTEK 25A. Den är permanent ansluten till batterierna, och får ström via en intagskabel av typen motorvärmarkabel.Jag har ett enkelt skiljerelä från Biltema. Funkar utmärkt även om det kunde ha fått vara mer plats för stora kabelskor.
Viktigt är att ha säkringar på pluskablarna där de går från batterierna, dels mellan startbatteri och batteribank, och dels där plus går vidare mot förbrukarna. Om det blir kortis mot nåt från de kablarna är det inte roligt om man inte avsäkrat.
Biltema (igen) har en utmärkt säkring för ändamålet. Smidigare än många andra, och tillåter enkel anslutning mot kraftig kabel. http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-t … 000032927/
Till denna köper man en förpackning säkringar i diverse, för ändamålet, lämpliga dimensioner. Även den är billig. ligger nog i samma hylla.Ska skaffa solceller vid tillfälle, och då är det nog Dual som gäller. De flesta andra lösningarna är ju dyrare.
Har kylskåp i bilen, det har inbyggd lågspänningsvakt dessutom.
2016-11-29 kl. 10:03 #14553[Originally posted by EmanuelH]
Hej,
Jag funderar också i banorna kring dubbelladdning och Ctek D250S Dual. Det jag oroar mig lite för är laddströmmen på 20A.
Det borde ju ta en minde evighet för den att ladda ett 110 Ah batteri trots att generatorn i Disco 2 är på 120A.
Tanken är att kunna köra kylskåp mm från det extra batteriet. en bonus hade varit om lösningen för laddning klarade även solpaneler.Är Ctek en bra lösning trots den låga laddströmmen?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.