TDV6/SDV6 ersätts av Ingenium rak sexa.

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik TDV6/SDV6 ersätts av Ingenium rak sexa.

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-22 11:57 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14536
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Edfors]

      Så, snart 2017 och vi har sett hur Ingenium 4-cyl har ersatt tidigare utbud av 2-liters motorer, snart är det dags för V6orna att ersättas också, det ryktas om att det blir en rak 6-cyl motor i Ingenium familjen.

      Bensin rak 6 med uttag från 300 till 500 hk och diesel rak 6 med 275 till 400 hk.

      Länka gärna in information som ni hittar här i tråden.

      Här lite gammal info från i våras:

      http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c … ix-engines
      http://www.carmagazine.co.uk/spy-shots/ … -in-20171/

      #14537
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Tomas H]

        Äntligen! En V6:a är i alla konfigurationer en (mer eller mindre) kass lösning, förutom kompakta mått. Hur man än vrider och vänder och nyttjar olika knep och finter (separata balansaxlar, komplicerade konfigurationer och balansering av vevaxeln, m.m.) är det omöjligt att få till den enkelhet och generiska symmetri i mekanik och förbränning som en rak 6:a har naturligt. Minst dåliga konfiguration på en V6:a är en ”platt” motor, typ Porsche och Subaru. Men då har man ju ofta tappat vinsten med små inbyggnadsmått.

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.