Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 2 (2006-2015) › Dieselpump
- Detta ämne har 12 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-20 10:19 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-12-16 kl. 10:06 #14007
[Originally posted by Lars H]
Har en Freelander 2 TD4 med 2,2 l motor. Har problem med bränsletillförseln och undrar om det finns någon ytterligare bränslepump förutom högtryckspumpen ? T.ex en dieselpump i tanken. Går jag in och tittar hos reservdelsfirmorna verkar det finnas två pumpar att köpa hos vissa. Andra har bara högtryckspumpen att erbjuda. Tack för svar !
2016-12-16 kl. 14:58 #14008[Originally posted by #1784 Thomas]
Om jag fattat det rätt så finns en pump i tanken för att flytta bränsle mellan tankhalvorna, men ingen matarpump till högtryckspumpen. Därav proceduren med att man måste handpumpa bränsle vid filterbyte och inte bara kan låta matarpumpen lufta av systemet.
Vad har du för problem? Har du bytt bränslefilter?2016-12-18 kl. 09:09 #14009[Originally posted by Lars H]
Har ett mkt delikat problem. När det är kallt ute ( -5 grader och kallare ) försvinner diesel ur systemet och bilen startar inte. Man får då pumpa upp diesel så filtret blir fullt igen. Inget fel på filtret ( bytt) och inga synliga läckage. Misstänker därför att ngn av pumparna inte håller tätt och att trycket därför sjunker och dieseln rinner tillbaka till tanken…? Men som sagt, bara när det är kallt ute och bilen är nerkyld. Skumt va ?
2016-12-18 kl. 15:42 #14010[Originally posted by Mezzner]
Det är väl rätt ovanligt numera att man på dieslar inte har en tryckpump i tanken (lågtryck).
Men att det finns handpump tyder ju onekligen på att det är så i det här fallet. Det betyder ju då att man även vid soppatorsk måste handpumpa efter tankning.
För att undvika problem när bilen stått ett tag så kanske det finns backventil? I så fall bör ju den vara nära eller t o m i tanken. Men det är en spekulation från min sida.2016-12-18 kl. 19:26 #14011[Originally posted by Lars H]
Vad jag hört finns ingen backventil utan jag misstänker att ngn del i tankpumpen alt. högtryckspumpen nånstans "krymper" när det är minusgrader och diesel läcker tillbaka till tanken. Nån o-ring eller nån packning börjar läcka när det blir kallare. Problemet är bara ; vilken av pumparna är defekt… Högtryckspumpen kostar 7000 kr och tankpumpen kostar drygt 2 papp. Puh !
2016-12-18 kl. 19:51 #14012[Originally posted by #1784 Thomas]
Du har inte vatten i tanken som fryser och hindrar flödet?
Har du tillgång till någon diagnosutrustning och kollat felkoder och eventuellt "live data" på bränsletrycket?
Det kan dra in luft utan att läcka ut diesel iom att det är HP pumpen som suger upp bränsle, kolla alla O-ringar i kopplingarna så att de ser bra ut?2016-12-18 kl. 20:59 #14013[Originally posted by Mezzner]
Känns som det kan vara fel att bara chansa och byta delar… men annars finns lågtryckspumpen på ebay.de för en femhundring ink frakt.
2016-12-18 kl. 22:09 #14014[Originally posted by Lars H]
Tack för ert intresse och goda råd. Jag ska förmedla detta till min "mek" så får vi se. Än så länge är tempen låg ute så jag kan starta och köra som vanligt. Tror fortfarande på ett läckage som beror på nån spricka ( i nån tätning någonstans eller i någon pump ) och som blir större när det blir kallt. Vatten i tanken tror jag inte på. Pumpar jag upp diesel i filtret startar ju bil bil-jvln. Lutar fortfarande åt ngn av pumparna men kan förstås vara ute å cykla.
2016-12-18 kl. 22:31 #14015[Originally posted by #1784 Thomas]
Så här står det i TOPIX om tankpumpen:
##NOTE: Fuel is drawn from the fuel tank by the engine mounted lift pump. The in-tank pump does not deliver fuel to the engine, and only delivers fuel through the 2 jet pumps to maintain fuel in the fuel delivery pot.##Är det samma problem även med full tank är jag tveksam till att den är felet.
Finns siffror på hur mkt vakuum huvudpumpen ska orka suga med så har verkstaden utrustning att mäta det är det nog bättre än att byta delar på chans.
2016-12-19 kl. 09:14 #14016[Originally posted by Lars H]
Nej jag lutar också åt att tankpumpen inte är problemet. Eftersom felet är att filtret töms när det blir kallt kan det ju vara ett läckage nånstans i kopplingarna/slangarna runt filtret. Om trycket i systemet sjunker pga luftläcka kanske filtret töms pga av att bränslet sjunker tillbaka till tanken. Omöjligt att kolla när det är varmt och motorn startar.
2016-12-19 kl. 09:48 #14017[Originally posted by Edfors]
Utan att ha tittat efter själv, sitter det någon backventil på vägen?
2016-12-19 kl. 17:43 #14018[Originally posted by Mezzner]
Om detta med en rätt skarp gräns vi -5 stämmer, så är det märkligt. En dålig koppling eller o-ring borde inte vara så konsekvent tycker jag. Om läckan uppstår vid -5, så känns det som att samma läcka borde orsaka problem även vid lite högre temp, men efter löngre tid… Vatten fryser när temperaturen hunnit ned under noll, är rätt pålitligt, men ändå lite svårt att dra några slutsatser av…
Hur är det, när bilen startat efter handpumpning vid -10, är bilen åter svårstartad efter ett kortare stopp, eller är det först vid kallstart du får problem?2016-12-20 kl. 10:19 #14019[Originally posted by Lars H]
Märkligt är bara förnamnet… När jag sugit upp diesel i filtret så startar den så snällt. Så länge motorn är varm finns inga startproblem men får den stå över natten en kall natt är det samma visa igen ( eller ofta i alla fall ). Pratade med min mek och han föreslog att vi skulle sätta en backventil före filtret för att förhindra att bränslet kan rinna tillbaka till tanken. Kan vara värt att pröva ! (?).
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.