Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Köra utan kardanaxel
- Detta ämne har 11 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-03-30 20:33 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-03-21 kl. 09:51 #13960
[Originally posted by Bonden]
Skall plocka bort kardan för kontroll. Tycker att jag har höga transmissionsljud från kraftöverföringen.
Hoppas det inte är lådan. Bilen har gått 8000 mil, Freelander 2006.
Skulle det vara några problem med att köra bilen framhjulsdriven ?2015-03-21 kl. 18:40 #13961[Originally posted by Mezzner]
Vid så låg körsträcka borde det vara mindre risk att lådor eller diffar är slut. Transmissionen hörs ju, även när den är ok, ifall man är känslig. Jag har vid byte av viskösa kopplingen kört utan kardan några dagar. Bilen hade plötsligt väldigt dåligt grepp på framhjulen, så man insåg vilken skillnad 4wd verkligen är. I England är det visst inte ovanligt att man konverterar till 2wd. Verkar rätt dumt även om det troligen inte möter några hinder rent tekniskt.
2015-03-22 kl. 12:59 #13962[Originally posted by Larzon]
Vi håller på med samma manöver på svärdotterens FL1a och kollade upp detta. De är bara att köra utan kardan var det vi fick fram.
2015-03-22 kl. 14:15 #13963[Originally posted by Morris Wilks]
Under SOT´en för några år sedan var det några engelsmän med en FL´etta som fick problem med bakhjulsdriften.
De plockade helt sonika bort bakre kardanaxeln och fortsatte(med reducerad framkomlighet ).2015-03-23 kl. 07:49 #13964[Originally posted by Larzon]
kan ju då informera om att det inte finns någon "främre kardan" och utan någon drift på bakhjulen gör skillnad.
2015-03-23 kl. 08:19 #13965[Originally posted by Morris Wilks]
Larzon skrev:kan ju då informera om att det inte finns någon "främre kardan" och utan någon drift på bakhjulen gör skillnad.Kan inte se att någon i tråden ovan påstått att det finns en främre kardanaxel.
Du är nog ute och tänker på någon helt annan bil.2015-03-23 kl. 08:56 #13966[Originally posted by Larzon]
Morris Wilks skrev:Kan inte se att någon i tråden ovan påstått att det finns en främre kardanaxel.
Du är nog ute och tänker på någon helt annan bil.snarare tillägg på det du skrev
De plockade helt sonika bort bakre kardanaxeln och fortsatte(med reducerad framkomlighet ).så ingen tror att det finns en främre …. och naturligtvis tänker jag inte på någon annan bil än Freelander 1 eftersom frågan var ställd på denna typ!!
2015-03-23 kl. 10:32 #13967[Originally posted by Morris Wilks]
Att det var fråga om en Freelander, det visste jag.
Men jag trodde att du kanske inte är tekniskt kunnig i bilar.Hur som helst så är denna stormen i ett vattenglas utredd – basta Cosi.
2015-03-23 kl. 11:35 #13968[Originally posted by Mezzner]
Jag tog bort den kardan som sitter i mitten. Dvs vare sig till höger eller vänster.
Högerkardan använder jag f ö när jag växlar…
Jag förvånades som sagt över hur oerhört tvåhjulsdriven bilen blev! Jag hade naturligtvis ingen anledning till förvåning, men jag blev förvånad över att motorn räckte till att få framhjulen att släppa i diverse sammanhang, inkluderande torr asfalt. Jag insåg att den pyttelilla motorn inte var fullt så liten som jag ansett, och att jag normalt verkar gasa ganska hårt när jag ger mig iväg. Det märks dock inte eftersom det aldrig piper i däcken när alla kardaner är på normal plats.
2015-03-26 kl. 22:53 #13969[Originally posted by Bonden]
Tack för alla svar. Vilket bra forum och kunniga medlemmar ! Kan behövas när man har köpt en LR säger en bekant som jobbar på bilprovningen. Negativ typ ?
Då lurar jag på det där med högt transmissionsljud. Kanske jag överdriver problemet som Mezzner är inne på. Läste lite i Haynes om kontroll av knutar men begrep inget. Något som har tips ? Jag har en saxlift så det går att köra när bilen hänger uppe innan jag börjar riva i grejorna.
Har ett problem till:
Ihop med grenröret sitter en för-katalysator. Fick ner grejorna och det var en sprucken svets mellan grenrör och katalysator, och jag tänkte pröva att svetsa ihop den.
Är det vanligt fel ?
2015-03-28 kl. 23:13 #13970[Originally posted by Mezzner]
Beträffande katalysatorn på grenröret, min har också gått sv i svetsen. Det var lätt att passa ihop igen och jag miggade ihop med vanlig tråd fast det nog skulle varit rostfritt. Det höll länge, men gick isär igen ganska nyligen. Nu pinnade jag ihop det, och hoppas det håller bättre, första reparation höll dock många, många tusen mil.
kolla även efter sprickor precis där alla rör går ihop, i mitten.2015-03-30 kl. 20:33 #13971[Originally posted by Bonden]
OK Mezzner, då bränner jag fast kat. med miggen.
Har kikat lite bättre på transmissionen. Behöver åtminstone byta de två gummiupphängda lager som håller viscokopplingen, de är i dåligt skick.
Verkstadshandboken varnar allmänt för arbetet att lossa lagren från axel.
Någon som har prövat ? och i så fall med vilken typ av avdragare ? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.