Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Reparation av läckage ovanför bakrutan
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-30 19:22 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-01-29 kl. 23:56 #13946
[Originally posted by Mitzzy]
Här kommer lite information till den som undrar vad det kan innebära för den som har fått in vatten i sin Freelander.
Jag upptäckte att det droppade vatten på mattan precis innanför bakdörren (bagageluckan), och detta kom från innertaket precis innanför listen.
Det var blött efter hela listen i taket och jag började att gruva mig inför vad det kunde vara.
Efter lite sökande så kom jag fram till att vattnet kommer in innanför den plastkåpa som sitter ovanför bakrutan på utsidan av bilen.
Under denna kåpa sitter det infästningar i plast som en metallist dras fast i som håller plastkåpan.
Dessa plastinfästningar har en tätning runt sig, men kan bli otäta med tiden, samt att plastkåpan som sitter utanpå har en gummilist som ska förhindra vatten att rinna direkt ner på dessa infästningar.
Enligt bilden så ser ni att jag rivit ut sidorna i bilen vilket gjorde att allt torkade snabbare då innertaket kom ner en bit från yttertaket.Så här gick det till när jag fixade problemet:
1. Jag tog bort sidorna i bagageutrymmet, både övre och nedre.
Samt att jag lossade på innertaket och lät det hänga ner så jag kunde känna vart vattnet kom ifrån.
Vattnet hade samlats som en pool i detta utrymme ovanför bakrutan i karossen.2. Tog bort plastkåporna runt bakrutan. http://flic.kr/p/jzaWhH (endast länk funkar till denna bild)
Jag hade en typ av mini-kofot i plast när jag tog bort dessa så jag inte skulle skada varken kåpa eller lack.
Man får bryta lite för att få bort dem, men bryter man med känsla så går det hur bra som helst.
Dessa kåpor behöver sedan nya clips för att sättas fast igen.
Det är 3 på vardera sida och 5 på den som sitter ovanför rutan.
Alltså 6 x DCE100560 & 5 x DYC101470.
3. Bakom kåpan ovanför bakrutan så sitter en metallist fastskruvad, tog bort denna och dessa infästningar som skruvarna var skruvade i.4. Torkade sedan ur utrymmet som är fyllt med vatten med trasa.
Trångt och fint för trasan att suga upp poolen.
Ställde sedan in en kupévärmare och lät den göra resten av torkningsjobbet.
5. Jag gjorde rent metallisten med stålborste och slipade den lite lätt med en duk och målade den med silversprayfärg.
Och den fick sig en ny skumgummilist med självhäftande yta som jag hade över från min S3 som var gjord av någon skumgummi som ligger under plåttak på något vis. I alla fall köpt på järnhandeln och tillsågad i bandsågen.
6. Gjorde rent infästningarna för skruvarna och runt de fyrkantiga hålen på karossen och tog vindrutetätning för att göra detta tätt. Hade sedan på tätning för skruvhålen så det även skulle vara tätt där.
7. Skruvade fast metallisten och tätade även där ovanför skruvarna.8. Gjorde rent gummilisten på den övre kåpan och slipade den renare med en fin slipduk så tätningen skulle fästa bättre.
Satte fast de nya clipsen på alla plastkåporna som skulle sitta runt bakrutan.
9. Nu började jag med den övre kåpan då det är den rätta vågen att gå, annars blir det problem.
När den väl var ditklämd och på plats så tätade jag gummilisten med vindrutetätning så att det inte skulle kunna smita in vatten under kåpan.10. Nu satt jag dit kåporna på sidorna av bakrutan och återställde inredningen och innertaket till sin rätta position.
KLART!
2014-01-30 kl. 19:22 #13948[Originally posted by FreeFoot]
Tack för värdefullt tips
Ska kolla min list för det ser ut att kunna rosta bakom listen (och alla andra plastlister). - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.