Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Startmotorn går inte…
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-27 16:55 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-06-25 kl. 14:46 #13813
[Originally posted by Mezzner]
Har bytt grenrör. Därefter vill inte starmotorn gå i startläget. När jag "tjuvkopplar" på motorn går den, men inte via nyckeln. När jag har nyckeln i tändläge och startar via tjuvkopplingen så startar inte motorn. TC och Hill Descent lyser i tändläget efter att det mesta andra har slocknat.
Jag bände lite för att få tillbaka generatorn i rätt läge när jag var klar med grenröret och råkade då kortsluta mellan plus på generatorn och stommen (jord) på generatorn. Det var ju dumt och det var möjligen i någon sekund, inte bara en tiondels sekund…
Vad kan ha hänt??
Vid byte av grenrör så flyttar man ju även lambdasonden, i övrig har jag ju knappast rört nåt elektriskt.
2015-06-25 kl. 17:39 #13814[Originally posted by Mezzner]
Jag kom inte så mycket längre utan fick lov att åka lastbil hem från jobbet.
Har kollat många säkringar. Har lokaliserat startmotorreläet i motorrummet. Det klickar när det ska, och jag har även provat att byta det. Så tändlåset ger ström som det ska, reläet drar, och om man kopplar 12V till rätt ställe på startmotorn snurrar den. Det kommer dock ingen spänning på "signalledningen" till startmotorn trots att reläet drar och dessutom tänder alltså inte motorn när startmotorn går. Måste leta fram Rave och elritning och se vad som finns mellan reläet och startmotorn.
Känns inte bra att TC och Hill Descent lyser heller…2015-06-25 kl. 18:54 #13816[Originally posted by Mezzner]
Hittar inte Rave. Kanske har skivan på jobbet.
Nåja, reläet klickar. Och jag tror immobilizern sitter i serie med startströmmen från tändlåset. Då verkar det som att jag inte har matning till reläet… Får flytta runt de där skumma 40A-säkringarna som verkar säkra av matningen t reläet. Det är dock ett dåligt tecken att motorn inte tänder när jag tjuvkopplat startmotorn.
Edit: Surfade fram en ritning. Det sitter en 150A-säkring till generatorn som startmotorn är beroende av! Mycket annat hänger också i serie m den.2015-06-26 kl. 07:10 #13819[Originally posted by Mezzner]
Det löste sig!
Det var helt enkelt stora huvudsäkringen som snabbt och lydigt smälte när jag kortslöt.Allt blir lättare när man hittar en liten ritning.
En sådan säkring är inte helt lätt att hitta att köpa, men det får väl gå med en bygling tills jag får fatt i nån säkring. Byglingen kanske inte ens kommer att tåla 150A misstänker jag.
(Säkringen säkrar av i princip hela försörjningen till centralen i motorrummet, dvs ECU och allt möjligt.)
2015-06-27 kl. 08:13 #13821[Originally posted by håkan13]
hej!!
är det inte en vanlig plattsäkring modell större?? sånna brukar jag köpa på swedol eller odal maskin…
håkan.2015-06-27 kl. 16:55 #13824[Originally posted by Mezzner]
Nja, det är förstås nån standard. Men de jag hittat är snäppet större. Autoexperten och Mekonomen lagerhåller inte men beställer om jag åker till butiken och visar säkringen… Jag beställde tidigare idag på ebay.de. Den kommer till min godsmottagning på måndag el tisdag, så jag slipper åka till nån butik alls. Lite under 90 kr ink frakt vilket sannolikt är billigare än i butik. (De lite större fanns dock på Biltema för 50.)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.