Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › handbroms
- Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-26 08:07 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-11-23 kl. 19:16 #13766
[Originally posted by Kumlan2]
Min freelander 02 hade redan när jag köpte den ( beg.) tung handbroms med svag verkan men godkändes på svBp.
Är den klen i konstruktionen? Dålig utväxling? eller har jag för stor friktion i kablarna?
Tänkte ev köpa nya kablar men reservdelsfirman anger 2 olika längder, beroende på chassinr ( som inte liknar mitt alls) och dessutom erbjuder dom bara "vänster". Är dom olika vä o hö?
hasse2015-11-25 kl. 08:52 #13768[Originally posted by mss]
Verkar finnas både höger och vänster. Jag hade samma problem ochdet var vajrarna som gick trögt i mitt fall
Jag brukar beställa här:
https://www.britishparts.co.uk/t/land-r … kes?page=42015-11-25 kl. 16:15 #13770[Originally posted by Mezzner]
Jag brukar klara besiktningarna med tvivelaktig p-broms. Jag uppfattar att mina problem mest finns i trumbromsarna, backarna eller vajrarnas fäste i backarna, är svårt att få till som man vill.
2015-11-25 kl. 22:35 #13772[Originally posted by Palle]
På min -99a är det olika eftersom den är lite olika längd på höger och vänster om jag inte minns helt fel.
#3650 Palle
2015-11-26 kl. 08:07 #13774[Originally posted by Kumlan2]
tack grabbar!
Har nu förstått att problemet är av konstruktionstyp. Eftersom handbromsen är en parkeringsbroms o i nya bilar regleras den ofta med el så kunde man kanske tänka sig att bygga om den till sådan med ett linelock. å andra sidan borde egentligen besiktningen godkänna park-läget i växellådan. Ett tredje alt skulle vara att ändra utväxlingen i spakreglaget. ska titta vidare på det idag.
Jo tidigare Freelander hade tydligen olika längd på höljet men samma innerlängd på wiren. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.