Börjar plötsligt gå orent

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Börjar plötsligt gå orent

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-01 05:16 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13753
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by carlsson56]

      Hejsan
      Jag har en Freelander 2000. 1.8 bensin.
      Helt plötsligt vägrade den starta så jag bogserade igång den. Den går rätt ok på mellanregistret. Men på både låga och höga varv missar den ordentligt. Så pass att jag lämnade kvar den på landet. Min gissning är elektroniken eftersom det kom så plötsligt. Kanske någon här upplevt liknande problem och har ett svar som kan styra mig i rätt riktning.
      Och gärna någon i Ludvika, Grängesberg området som kan titta på den.

      Tackar på förhand
      Stefan.
      Mig når man på 0708-342695

      #13754
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by mss]

        Jag tycker du ska börja med att kolla så inte kamremmen kuggat över.
        Vad är det för årsmodell, eller det jag egentligen undrar, har den fördelare och tändkablar.

        #13757
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Kamremmen är ju viktig att kolla, och inte oerhört svårt – även om det kanske tar ett par timmar. Utan att tänka igenom ordentligt, så kan man väl göra detta genom att ta bort kåporna över kamtransmissionen, och sen kolla kammarnas märke i överkant, och vevens läge längst ned. Den senare ser man ju nerifrån – jag minns inte om det är hasplåten som ska bort för att man ska se.

          Jag skulle dock kanske ännu tidigare kolla tändningen, och som mss är inne på så beror det ju då på vilken modell du har. Är det senare modell, så kan det vara en tändspole eller kablaget vid dem (det är liksom en spole per två cylindrar och kablar mellan dem). Det kan ju även vara stiften som kanske inte är bytta på länge, vilket är ett vanligt slarv eftersom det är lite pyssligare att byta stift när det sitter tändspolar mm i vägen.

          Om den misständer så är det en bra idé att läsa av med ODBII-läsare. Då får man veta på vilken cylinder det misständer. Jag minns inte tvärsäkert, men har för mig att du kan läsa av detta i vissa lägen även om motorlampan inte lyser vid start.

          #13759
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by carlsson56]

            Motorlampan lyser inte och den går rent på mellanregistret, utan någon belastning.
            Jag börjar med att byta fördelarlock och rotor så får vi se. Stiften byttes i somras. Känns vettigt att börja med enklaste och om det behövs, gå djupare. Och tack för svaren.

            Fortfarande om någon känner till en bra mek i närområdet runt Ludvika, Gränges, så tar jag tacksamt emot det.

            #13761
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by carlsson56]

              Höll nästan på att glömma lägga ut resultatet. Efter tips här på forumet, bestämde jag mig för att börja med tändningen. Jag var lite skeptisk till att just fördelarlocket skulle skapa det här problemet. Men…….det stämde verkligen. Den lilla fjäderbelastade biten som ligger mot rotorn saknades. Ny fördelare och rotor och bilen går som ett urverk.

              Stort tack för hjälpen och passar på att önska alla ett gott nytt 2016

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.