Td4, ryckig gång eller tvärdör.

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Td4, ryckig gång eller tvärdör.

  • Detta ämne har 6 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-27 21:40 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13695
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by FreeFoot]

      Motorn beter sig ryckigt under konstant hastighet eller när gasen släpps. Har hänt några enstaka gånger utan att det finns felkoder. Nu plötsligt ryckte motorn till som tidigare vid jämnt gaspådrag runt 100 km/h och ECU lampan blinkade till. Tack för det, det vara bara att vända hem igen och ansluta analysatorn. Se där, nu kom det en felkod på högtrycksensorn på CR systemet. Ska nu ut och byta så får man se om det hjälper eller om det poppar upp nya felkoder.

      Fråga: Någon som varit med om detta och vet om det brukar finnas följdfel?

      Hmmm… har haft en KCR-trimbox monterad en kort tid för att testa effekt och bränsleförbrukning. Körde endast med vridpotentiometern i läge 7 (default). Snacka om påtagligt bra bottendrag och bättre acceleration men det onormalt högre knacket från högtryckspumpen skrämde min plånbok så KCR-boxen är nu till salu. Kan KCR-boxens funktion som ökar trycket i CR orsakat defekt i sensorn kan man ju fråga sig. Någon som vet?

      Lev väl och kör så det ryker men undvik då helst att köra en Td4 :|

      #13696
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by hill]

        Tror inte att boxen är boven, dessa sensorer går sönder ibland ändå, men vill du ha mer effekt så föreslår jag mappning av motorn istället, kolla tex http://www.mybluefin.co.uk/ ett bra och driftsäkert sätt att trimma.

        #13698
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by FreeFoot]

          hill skrev:Tror inte att boxen är boven, dessa sensorer går sönder ibland ändå, men vill du ha mer effekt så föreslår jag mappning av motorn istället, kolla tex http://www.mybluefin.co.uk/ ett bra och driftsäkert sätt att trimma.

          Tack för tipset. Har nu bytt sensorn, nollat mitt :lol: och Frillens minne och ska ta en sväng…
          Innan jag bytte sensorn varvade jag upp motorn till ca 2500 varv och höll kvar. Motorn rycker lite (typ som en bensinmotor med taskig tändning) vilket den tyvärr gör på samma sätt efter att jag bytt sensorn. Byter man luftmasse sensorn ska den kalibreras på verkstad men det står inget om byte av högtrycksensorn!?

          Önskar kommentarer, tack på förhand…

          #13700
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by hill]

            Har aldrig behövt kalibrera luftmassa mätaren på någon BMW som jag bytt på, men prova att koppla ur den går bilen bättre så har du felet där, annars brukar jag mäta den med diagnosinstrumentet under körning, kan vara kluriga fel när bilen nappar vid lätt gaspådrag, kan vara en spridare som läcker igenom för mycket, kan du kolla via ett läck oljetest.

            #13702
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by FreeFoot]

              hill skrev:Har aldrig behövt kalibrera luftmassa mätaren på någon BMW som jag bytt på, men prova att koppla ur den går bilen bättre så har du felet där, annars brukar jag mäta den med diagnosinstrumentet under körning, kan vara kluriga fel när bilen nappar vid lätt gaspådrag, kan vara en spridare som läcker igenom för mycket, kan du kolla via ett läck oljetest.

              Det stå i Haynes online manual att vid byte av luftmasse enheten ska den kalibreras på verkstad som kommer åt ECU:n.
              Jag har en licensierad AUTEL MaxiDiag Elit MD702 som hittade felkoden till CR sensorn. Vet någon om den räcker till för att köra livedata på luftmassesensorn? Det går också att läsa live hur returkompenseringen ser ut avseende spridarna. Kan man se ev. läckage med dessa data?

              Alla spridare är renoverade i år hos Hedqvist i Norrland. Kan kanske ändå vara ide att lossa dem och kolla.
              Har idag efter sensorbytet kört 16 mil och motorn beter sig lugnare nu utan ryckig gång. Frågan är nu varför motorn rycker lite runt 2500 varv då bilen står still. När bilen körs runt 100-120 km/h är varvet strax under 2500 men då känns inte ryckigheten som då bilen står still med uppvarvad motor.

              Kan det vara någon mer sensor som börjar fnatta ur?

              #13704
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by hill]

                Jag har Autel 802 pro och den går det att köra testet på, kan vara massor som ger symtomen egr eller någon annan givare som fått spader, kolla kontakt stycket till luftmassamätaren har varit problem på vissa bilar med stiften.

                #13707
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by FreeFoot]

                  hill skrev:Jag har Autel 802 pro och den går det att köra testet på, kan vara massor som ger symtomen egr eller någon annan givare som fått spader, kolla kontakt stycket till luftmassamätaren har varit problem på vissa bilar med stiften.

                  Många bra tips, tack för det.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.