Fukt? ger motorstörningar

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Fukt? ger motorstörningar

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-05-27 17:45 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13542
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Jag har kört bilen lite mindre än vanligt en tid. Körde lite förra helgen och lade märke till att det kändes som om man motorbromsade ordentligt när man låg i landsvägsfart ibland. Gasar man så går det bra.

      Under veckan har bilen stått parkerad utomhus (som vanligt) och körts lite morgon och kväll. Den började gå ganska dåligt, hackigt, och ända sedan förra helgen har Hill Descent-lampan tänts i samband med starter, men slocknat när man startat om efter ett tag. När bilen gick som sämst ville den inte slockna alls. Däremot tändes TC-lampan några gånger…

      Efter parkering i hotellgarage över natten så gick bilen utmärkt och ingen lampa har lyst. Det får blir garage framöver på nätterna. Men frågan är förstås var det är problem. Nån kontakt eller nån central eller nåt.

      Hackandet känns inte som de misständningar man får vid t ex dålig tändspole. Tomgången har också varit ojämn.

      #13543
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Har ju en tråd även angående Hill Descentlampan (och i någon mån TC), där jag kopplar samman motorstörningarna med lamporna.

        Fast på sista tiden har jag börjat tycka att även om båda felen (motorstörningar och lamporna) förekommer ganska samtidigt, så är det ju så att de även är ganska oberoende av varandra.

        Hade ju även sorterat bort att det var mer renodlade tändningsproblem, men även om jag inte tror att det är tändspolarna, och även om jag inte en enda gång har fått motorkontrollampan att tändas eller nån felkod om vare sig "Misfire cylinder x" eller nåt annat, så börjar jag ändå återgå till att det skulle kunna vara ett tändproblem. Stiften har inte gått mer än 1000 mil (äsch.. säg 2000), och det är Bosch dubbleplatina som borde gå längre utan att det borde vara livslängdsproblem, men…

        Stiften ser OK ut, nu vid kontroll. Men de ser inte helfräscha ut. Signalkablarna till tändspolarna ser däremot rätt risiga ut. Plastslangen runt dem är skadad och jag trodde först att jag hittat kabelskador vid metallclipsen mot ventilkåpan, men det verkar bara vara ytligt även om det är lite fult.

        Nå, trots att nya stift går på närmare en tusing om man nu handlar lokalt, så är det kanske läge att byta stift. Kablarna fram till spolarna är nog en rätt ovanlig reservdel, så det kanske får vänta. Men nog känns det som att bilen har misstänt på sistone. Ibland på ett väldigt besvärande sätt. Dessutom i första hand vid belastning. Det hjälpte inte att dra ett lite tungt släp idag, om man säger så…

        Kontrollamporna i sin tur, de lever sitt eget liv. Kan vara släckta nån mil eller mer ibland, men tänds förr eller senare. Ofta i samband med att man bromsar, eller i ett gupp… men även "helt spontant". Och de kan förstås också vara släckta både efter inbromsningar och gupp…

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.