Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Problem med startmotor och tändning – relaterat till larm?!
- Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-21 19:05 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-05-16 kl. 08:37 #13511
[Originally posted by Bobbe]
Hej forumet! Första egna inlägget här efter att ha läst till och från ett tag, spännande… Jag ber dock om översikt med att mina termer och beskrivningar inte är helt korrekta, men jag hoppas kunna göra mig förstådd.
Jag har nyligen blivit ägare till en Land Rover Freelander 1,8 tillverkad -99, och får massor av assistans från min mer biltekniske far. Han har bland annat bytt ut viscokopplingen för att få till fungerande fyrhjulsdrift.
Vi har dock stött på ett problem som vi tänkte konsultera forumet kring. I korta drag några delar, som kanske är oberoende av varandra – eller beroende…
1. Startmotor som fungerar till och från. Någon form av jordning/kontakt (kontakt med röd kabel) som ärgat/glappar och ibland orsakar frånvaro av aktivitet från startmotorn. Vi tror att vi vet varför (kontakten ovan) men det skulle potentiellt kunna hänga ihop med problem 2/3.
2. Tändningen fungerar inte. Det har tidigare krånglat, löst sig, och kommit tillbaka. Nu senast slutade tändningen fungera under pågående färd. Undersökningar visar att bränsle kommer fram, men ingen gnista från tändstiften.
3. Fjärrkontrollen till lås/larm fungerar halvdant. Vissa dörrar låses inte upp och ibland kan det hända att larmet går igång trots användning av fjärr.
Då larmet beskrivs som "sofistikerat" och inte helt glasklart i instruktionsbok etc har vi misstankar om att problem 3 kan vara en orsak till åtminstone problem 2. Optimalt vore att helt koppla bort larmet och stöldskyddet då stöldbegärligheten för bilen är högst begränsad i dagsläget – men vi misstänker att det inte är helt lätt…
Tacksam för era tankar och tips på olika saker, tack på förhand!
2016-05-16 kl. 10:42 #13512[Originally posted by Bobbe]
Tilläggsinformation i funderingar kring larmets startspärr…
– Batterilampa lyser på instrumentpanelen: Kan det vara startspärren som bråkar ändå?
– Larmindikator lyser inte: Kan det vara startspärren som bråkar ändå?
– Spänning går fram till tändspolen: Konstant lågspänning fram på en av två ledare, så helt dött är det inte dit.
Vi försöker få någon koll på om det är startspärren, tändspolen eller något annat vi ska fokusera mest på…
2016-05-16 kl. 15:16 #13515[Originally posted by Palle]
När det gäller startmotorn hur yttrar sig problemet? Jag har ett problem som bygger på att startmotorn hänger sig, dvs inte skjuter ut och greppar kuggkransen. Man får då knacka lite på startmotorn så löser det sig.
2016-05-16 kl. 15:17 #13517[Originally posted by håkan13]
hej.
det finns firmor som är specialiserade på att koppla bort startspärrar!! men kommer tyvärr inte ihåg namnet på nån…
men borde väl gå att googla fram!!
jag har plockat bort startspärren på en av mina ickebilar… (SAAB9000) och det har jag aldrig ångrat!!!
mina LR har ju som tur är inga…
Håkan.2016-05-17 kl. 06:32 #13519[Originally posted by Bobbe]
Tack för svaret Håkan – det vore naturligtvis trevligt att göra, men då ska man ta den dit också… Vi kämpar på.
2016-05-18 kl. 16:22 #13523[Originally posted by håkan13]
Det behöver du inte… Räcker att skicka iväg databoxen!!
2016-05-18 kl. 18:48 #13525[Originally posted by Mezzner]
När man har flera felsymptom som verkar ha samband, men sambanden är oklara, så brukar nog mitt bästa tips vara att åtgärda alla små fel som man VET finns. Ibland har de betydelse för andra fel, ibland inte. Är nånting trasigt ska det ändå fixas innan man är klar, så ta dem i den enklaste ordningen, så blir det enklare felsökning när man bockat av en del av listan.
Bilen är definitivt gammal nog att ha ärgade och dåliga ledningar och kontakter.
När det gäller ledningen till startmotorn, så är det väl den klena kabeln som sitter med en kabelsko, flatstift? Ta loss kabelskon från stiftet på startmotorn, klipp kabeln, crimpa på en ny och fräsch med BRA kabelskotång.Kolla även de grövre ledningarna, kolla kabelskor och bryt lite i kablarna för att känna om de är fulla av oxid innanför isoleringen.
Om den grova kabeln kan man även får problem med laddningen, du kanske även har dåliga kablar till generatorn. Kolla detta, om inte annat för att utesluta det. Det är enkla kontroller och ev åtgärder är billiga.
Det framgår inte riktigt hur/när laddningslampan lyser. Kolla laddspänning vid gång (om den nu startar ibland, med lysande ladd-lampa).
Kolla också batteriet med belastningsmätare. Har du ingen så brukar det finnas att låna på mackar – men du kanske inte får låna hem den…2016-07-21 kl. 19:05 #13527[Originally posted by Bobbe]
Tack för alla tankar hittills! Vi kämpar vidare så sakteliga utan relevant framgång… så några konkreta frågor som jag hoppas ni mer kunniga kan ha koll på.
– Startspärr/stöldskydd: vad påverkas av denna? Tändning och/eller startmotor? Någonting annat?
Vi har bytt tändspole, fördelarlock, provat med annan tändningsbox. Gnista finns från tändstiften och bränsle kommer fram, men gnistan är alldeles för svag jämfört med vad den borde vara. Ingen indikation ges med gnistprovare på tändkabel, utan "visuell gnista" finns.
– Tändning: Några tankar om vad som kan orsaka denna svaga spänning/gnista?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.