Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips?

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips?

  • Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-15 12:24 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #119211

    Hej.

    Har en Defender 90 (-01) som skulle behöva köra sig en riktigt genomgång vad det gäller underredsbehandling…

    Har fått påbackning på besiktning för rost osv – en del vitala delar och skulle vilja köra igenom den nu till höst/vinter.

    Kommer att fixa det vitala delar nu så jag kan åka med den.. Men vill gärna hitta någon långsiktigt lösning.

    Har ni erfarenhet eller tips på vad man bör tänka på? Skall man blästra och epoxybehandla samt sedan lackera?

    Vad blir bästa rostskydd med tiden? Vet ni någon som kan och är bra på detta?

    Och kanske befinner sig i Östergötland-län? Kalmar Län eller Dalarna som kan tänka sig hjälpa til med detta så har ni ett jobb till höst/vinter 🙂

    Tack!

    #119217

    Är ju helt beroende på ambitionsnivå.
    Att byta till en ny galvad ram är väl det mest långsiktiga alternativet men förutsätter att man har tid, kunskap och plats att skruva loss allt från den gamla ramen och tillbaka på den nya.
    Är den gamla ramen i rimligt skick går det ju lämna den till galvning också.
    Är tanken att arbeta utan att demontera delar i större omfattning så blir ju resultatet mer av kortlivat karaktär, särskilt om det redan finns omfattande rostangrepp. Rosten kommer ofta inifrån ramen där det samlats grus och skräp som håller kvar fukt. På insidan är det svårt/omöjligt att få bort gammal rost i den omfattning som krävs för att rostskydd ska göra nån större nytta.
    Men byter man ut dåliga delar mot generöst med frisk plåt och behandlar dessa bra så klarar man sig iaf ett antal år framåt. Epoxy är nog bra, andra pratar varmt om Isotrol…

    #119245

    You Tube har olika rostbehandlings videor på Land Rovers…några riktigt bra…
    -det man lätt kan göra är att se till att ”avrinningshål” inte är tilltäppta i ramen…
    -blås rent underredet och inne i ramen där så är möjligt med tryckluft/högtryckstvätt…
    -låt torka några dagar…
    -spruta in linoljebaserat rostskydd (enligt några är inte enbart linolja att rekommendera pga att det oxiderar och blir hårt/spricker)
    -hammarlack (orginalet) håller ganska bra om lös rost borttages…

    finns säker många fler tips från andra medlemmar med erfarenhet av LR bilar…

    #119690

    En icke-härdande rostskyddsprodukt -”olja/wax” men inte styvare än en smetig vax. Blir det klibbtorrt är det för torrt.
    Spruta inne i ramen och alla andra håligheter, som dörrar mm.

    Jag har snöat in på Bilt-Hambers produkter, men dinitrol är ett annat känt märke. Finns även produkter på Biltema.

    Inte särskilt krångligt, men omständigt och kladdigt, men det enda som hjälper på lång sikt. Bör upprepas ca vartannat år, beroende på hur den används.

    T

    #122826
    Lasse Eriksson
    Moderator

      Jag har en Def 90″ 1998 300tdi.
      Bilprovningen hackade hål på ramen.
      Bytte ram och torpedvägg 2015, de nya är galvade = bättre än original.
      Jobbet blev inte dyrt (typ 25000sek) men tidskrävande, bilen är ju ett stort mekkano.
      Hade ingen manual men dokumenterade nerplockningen med text och många foto.
      Ångrar att jag inte samtidigt bytte alla elkablar och styrsnäckan.
      Som Tomas Björklin säger ovan – byt ram ! (du kommer att upptäcka att även torpeden är rostig).
      / Lasse #125

    Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.