Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover L322 (2002-2012) › Verklig förbrukning V8
- Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-26 20:31 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-01-18 kl. 00:04 #11068
[Originally posted by mcan]
Tjenare. Jag ar en P38 och dagens mätning landade på 1.8l/mil… Det är den högsta mätningen, men det ligger aldrig under 1.5. Tidigare hade jag en BMW 540, och det är ju samma motor som ni har i era (även att min lite äldre var lite mindre (4.0) och utan vanos). Den körde man på runt 1.3, 1.1 när jag körde långt. Så, vad ligger ni på?
2015-01-18 kl. 10:06 #11069[Originally posted by Starberg]
Blandad ligger jag på ganska exakt 1.5, landsväg 1.2. Går att få ner till strax över litern om man vill på motorväg
2015-01-18 kl. 14:41 #11070[Originally posted by Henke 70]
Min P38 4,6 tar ungefär 1,4 landsväg, blandat med sommardäcken runt 1,6. Med dubbade vinterdäck 1,7-1,8 ungefär om man inte står på för mycket.
2015-01-18 kl. 15:52 #11071[Originally posted by Jaaacob]
Min ligger på 1,4-1,5 blandad körning och 1,2-1,3 motorväg på farthållare (längre sträckor går den ner till 1,1). går man över 120km/h så ökar förbrukningen ganska mycket, känns som lådans snålaste läge är där omkring. Sommarlandsväg kan man gå ner till 1,0-1,1 om man tar det lugnt.
Vid stadskörning så har den gått upp till 1,7 någon gång
Helt okej om man tar till tanke att bilen är stor.
2015-01-19 kl. 12:59 #11072[Originally posted by Shogo]
Jag snittar 1.85 (2.0 verklig?) enligt datorn just nu, men då går bilen i princip bara riktigt korta sträckor och första kilometern är acceleration uppför, dock står bilen i varmgarage så är runt +17 grader vid start, Skall ut en längre sväng i helgen och se vad jag landar på.
Har åtgärdat ett par saker senaste veckan också vilket troligen kan slagit lite.. Bytta alla tändstift, nollat motor ECUn och dragit åt slangklämmorna till insuget då hela paketet satt löst, rengjort MAF:en, kalibrerade även om high-wayläget till att gå ca 15mm lägre + dragit i 3.2 bar i däcken, just det.. ny olja i automaten och diffarna.
2015-01-23 kl. 09:43 #11073[Originally posted by Jaaacob]
Shogo skrev:Jag snittar 1.85 (2.0 verklig?) enligt datorn just nu, men då går bilen i princip bara riktigt korta sträckor och första kilometern är acceleration uppför, dock står bilen i varmgarage så är runt +17 grader vid start, Skall ut en längre sväng i helgen och se vad jag landar på.Har åtgärdat ett par saker senaste veckan också vilket troligen kan slagit lite.. Bytta alla tändstift, nollat motor ECUn och dragit åt slangklämmorna till insuget då hela paketet satt löst, rengjort MAF:en, kalibrerade även om high-wayläget till att gå ca 15mm lägre + dragit i 3.2 bar i däcken, just det.. ny olja i automaten och diffarna.
Har du i samband med det också nollat lådans dator så lär den ju dra mer ett tag innan den vant körstil, om jag inte fått det jag läst helt om bakfoten.
2015-01-23 kl. 10:51 #11074[Originally posted by Shogo]
Hej !
Ja, det finns ett "körschema" man ska gå igenom (vet inte om det är officiellt, men enligt foruminlägg så fungerar det).
Tyvärr är jag nu uppe på 2.5 liter milen… det kom ju snö.. och 300hk v8 med permanent 4wd är fruktansvärt roligt, den är ju riktigt sladdvänlig
Landsvägsförbrukningen har gått ner, innan såg jag aldrig under 1.1 snitt med farthållaren på 90, nu har jag haft under 1l i snitt på min referenssträcka. (relativ förbrukning då..)
2015-01-23 kl. 15:51 #11075[Originally posted by Cudman]
Ja, det finns ett "körschema" man ska gå igenom (vet inte om det är officiellt, men enligt foruminlägg så fungerar det).Låter intressant, har också en 300hk V8 av Ford/Jaguar härkomst, och noterar att man med snö och sladdningar lätt kommer upp i 2.5l. Kan man få bilen att "lugna ner" sig om man kör som folk ett tag?
/Patrick2015-01-23 kl. 20:42 #11076[Originally posted by Shogo]
Vet inte riktigt vad du menar med lugna ner sig ?
2015-01-24 kl. 11:10 #11077[Originally posted by Cudman]
Jag refererade till körschemat som omnämndes tidigare, dvs är det så att det finns ett speciellt körsätt, gissningsvis på lägre varvtal och i något specifikt hastighetsintervall beskrivet i ett körschema som på något sätt återställer ECUn till lägre förbrukning, som kan tas till efter man har skojat runt lite i snön i full gas?
2015-01-24 kl. 21:16 #11078[Originally posted by Shogo]
Njae, så adaptiv är den inte att det påverkas av en leksession i snön.
Det handlar mer om att efter en reset lära upp lådan på bästa sätt så man går igenom alla scenarion där den skall lära sig saker för att få maximalt optimal adaption typ. Har testat ännu, skall se om jag hittar länken. Kör man bara omkring planlöst så kommer den ju lära sig,men inte med samma kvalité som jag förstått det.
2015-01-26 kl. 15:02 #11079[Originally posted by hill]
Vad glad jag är för min TD 6a aldrig över 1,2 L per mil, visserligen bara 204 hk men det räcker.
2015-01-26 kl. 16:12 #11080[Originally posted by Shogo]
Fina med BMW M62 motorn är att man får det bästa av alla världar.. man får bensinförbrukning i superklassen, utmärkt prestanda, och tack vare vanosen, detdär behagliga dieselknattret på tomgång när de börjar bli till åren
2015-01-26 kl. 20:09 #11081[Originally posted by Starberg]
Älskar m62 motorn! Grymt tyst och bra vrid på låga varv, älskar att mysa runt i 60-70 på 1500rpm ljudlöst Tycker även den är sjukt vibrationsfri, står man stilla är det ju omöjligt att veta om motorn är igång och man inte kollar på varvräknaren! Både tjejen och en kompis har frågat "ska du inte starta snart" när bilen redan är igång
Ett mynt-test med det karakteristiska vanos knacket
http://youtu.be/_gSTLrC-pBM2015-01-26 kl. 20:12 #11082[Originally posted by Shogo]
haha, dendär lät riktigt illa !, men enligt de som vet kan det låta massor utan att vara något egentligt problem.
Hur låter din som bara gått 10 000 ?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.