Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover L322 (2002-2012) › Blir det någon L322 kärlek i helgen? :)
- Detta ämne har 34 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-12 16:54 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-02-20 kl. 19:54 #10940
[Originally posted by Starberg]
Hallå alla L322 ägare! Blir det något meck till helgen med era kryssare? Lite däcksparkande kanske en invändig rekond?
För min egen del blir det nog till att göra ett mothållverktyg så jag kan plocka väck kylarfläkten lätt!
Har hittat en bra ritning på http://www.fullfatrr.com: http://www.fullfatrr.com/forum/topic16155.htmlLite bilder brukar vara uppskattat! Lägg gärna upp lite era egna
2015-02-21 kl. 07:41 #10941[Originally posted by Jaaacob]
Finfin! Får nog ta och nöja mig med att det blir att riva växellåda nästa eller helgen efter det. Ska nog dokumentera lite där med, borde inte vara allt för tidskrävande. Räknar med runt 6 timmar från att den står på pall till att lådan är på marken.
2015-02-21 kl. 12:05 #10942[Originally posted by Starberg]
Jaaacob skrev:Finfin! Får nog ta och nöja mig med att det blir att riva växellåda nästa eller helgen efter det. Ska nog dokumentera lite där med, borde inte vara allt för tidskrävande. Räknar med runt 6 timmar från att den står på pall till att lådan är på marken.Hur långt har din gått Jacob och vad är det för fel du har fått på lådan? Är zf lådan lika utsatt som gm lådan?
2015-02-22 kl. 10:41 #10943[Originally posted by Jaaacob]
Ja det verkar ju faktiskt som att ZF-lådan är känsligare än GM. Min bror är bmw-fantast och där har man länge dragits med problemet… Det blir ju desto större på en tyngre bil om det inte är förstärkt.
Min bil har precis knappat över på 23000mil. Ska tillägga att denna aldrig haft dragkrok och att den är rejält omhändertagen av både LH Holland (förra ägaren bodde utomlands i några år) och sedan vidare dokumenterat på PIK och LR Östermalm när den fanns. Tappade hakan när jag såg servicepappren.
Min teori är att när kylaren gått sönder, gått varm så har man inte rengjort oljekylen som är vattenkyld. Den har kläggat ihop vilket i längden har bidragit till att det har förstört tq i lådan.
enl. service pappren så var detta ett halvår innan jag köpte bilen så det var ganska nyligen.Kylaren/slangarna och oljekyl ihop kläggningen är tydligen också mer eller mindre standard enligt LR verkstaden som jag pratade med. Förmodligen fick förra ägaren en offert men valde istället att sälja bilen. Bara kylarbyte och alla oljeringar kostade honom 16.000kr
2015-02-22 kl. 14:18 #10944[Originally posted by Starberg]
Okej så när jag byter min kylare till våren så tycker du jag borde ta väck och rengöra oljekylaren till växelådan samtidigt, kanske rent av köpa ny oljekylare? (Kostar 83£ + VAT)
2015-02-23 kl. 09:29 #10945[Originally posted by Jaaacob]
Starberg skrev:Okej så när jag byter min kylare till våren så tycker du jag borde ta väck och rengöra oljekylaren till växelådan samtidigt, kanske rent av köpa ny oljekylare? (Kostar 83£ + VAT)Jag tror absolut på det, det är nog svårt att rengöra oljekylaren om man inte plockar ner den och göttar den i ett bad i något dygn eller två.
2015-02-23 kl. 10:12 #10946[Originally posted by Starberg]
Okej då är ju följdfrågan hur enkelt det är att ta väck oljekylaren. Är det möjligt att plocka bort den utan att förlora någon olja till växellådan?
2015-02-24 kl. 19:48 #109472015-02-24 kl. 19:57 #10948[Originally posted by Starberg]
Jasså har det blivit dags för dämparbyte nu Per? Har någon bälg börjat läcka eller är det i förbyggande syfte? Hur går det föresten med omprogrammeringen av lock-up:en?
2015-02-24 kl. 21:00 #10949[Originally posted by Shogo]
Japp ! höger bälg fram gav sig Fanns inga separata bälgar att köpa för vettiga pengar så blev hela dunlop fjäderben från Island-4×4, skall byta ut bälgarna bak med, men det får vänta nån månad.
Sen 10 liter automatlådeolja och filter + nya packningar till ventilkåporna, mina läcker trots fungerande PCV.
Har inte bestämt mig kring eco-tuning modden ännu.. just eftersom våra lådor inte har någon mekanisk dämpare utan förlitar sig på hela continious slip grejjen (GM-lådorna har både continious slip + dämpare i sina TCs) så vettefan om jag vågar. Men.. han lovar ju man kan få pengarna tillbaka så kanske testar om automatlådeverkstan inte får ordning på lådan, Jag skulle hellre ha en mod som höll lådan helt öppen till runt 90 som min gamla P38 var, Skall faktiskt passa på att fråga tysken om det.
2015-02-24 kl. 21:16 #10950[Originally posted by Starberg]
Deja! Vet du om det är orginalbälgarna du har på bilen nu?
Angående ventilkåpspackningarna som läcker så kan det ju ha hänt att pcv:n failat och att någon sen lagat den, har olja väl tryckts igenom en gång är det inte säkert dom är 100% täta efter. Mina läcker med nån droppe och min pcv är lagad. Ska med byta packningarna snartNärmst på min lista är:
FSR
Olja och filter
Nya ventilkåpspackningar
Ny kylare
Remspännare
Drivrem
Bränslefilter
Tändstift
Helrenovering av vevhusventilationen
Ny olja till diffarna
Renovering av kompressorn
Lagning av teleskåpfunktion till ratten…..till att börja med
2015-02-24 kl. 21:23 #10951[Originally posted by Shogo]
Det e skönt o veta vad som är på gång.. Mina var nog originalbälgarna ja. Såg oförskämt fräsha ut på framsidan, mina gamla till P38:an (som var täta) syntes corden på flera ställen m.m Dessa såg reko ut men jag hade budgeterat för att de skulle bytas , bara synd det kom i samma veva som växellådan.
det jag har kvar sen är mer kosmetiskt, lite småbuckor och bulor som jag skall försöka räta ut
2015-02-25 kl. 10:06 #10952[Originally posted by hill]
Hej håller på med renovering av växellådan på min diesel, vid demonteringen av fördelningslådan så såg man att utg axeln
på lådan var nästan helt slut i splinesen, kolla på era bilar verkar vara ett ganska vanligt fel.
båda lådorna var förvånandsvärt enkla att plocka ner.
Jag tänker fylla min oljekylare med bromsregöring och sedan blåsa rent den, ska funka enligt killen som renoverar lådan,
men en extra kyl kommer att monteras efter orginal kylet i fronten på bilen.2015-02-25 kl. 12:55 #10953[Originally posted by Starberg]
Kul att du fått ut lådan!
Vad blir konsekvenserna om splinsen blir dåliga? Tror du att zf-lådan är lika utsatt? Har aldrig läst om någon med det problemet tidigare.
Jag ska byta kylare på min till våren och kommer nog då att plocka väck oljekylaren och göra rent den ordentligt!2015-02-25 kl. 19:40 #10954[Originally posted by hill]
Fanns ett återkallning av bilar mellan 03-05 för byte av axlar i lådorna i USA kollar i morgon om detta gäller även här, samma fördelningslåda på både diesel och bensin, har sett flera i USA med splines slitage, så problemet finns nog här med.
Men det är svårt att hitta reservdels nummer på delarna, hittar inget på nätet.
Men jag återkommer. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.