Burrande ljud vid körning -02

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Burrande ljud vid körning -02

  • Detta ämne har 35 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-18 06:40 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10876
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Jaaacob]

      Har under en längre tid upplevt ett ljud som är väldigt likt det som skapas när man kör på det sträckade fältet i väggrenen, men något svagare. Det kommer i omgångar så som "burrrr-burrrr-burrrr…. efter ett tag igen burrrr-burrr-burrr". Tycker inte det förändras oavsett om man gasar eller ligger i konstant hastighet.

      Har det med drivlinan att göra? Jag har planerat att gå igenom alla oljer i låda m.m. men har inte kommit dit ännu.

      Någon som har egna erfarenheter om vad det kan vara eller känner igen sig från andra trådar med liknande problem?

      #10877
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Starberg]

        Ingen aning vad det kan vara, än så länge har jag sluppit det ljudet. Dock så upptäckte jag ett annat oroväckande ljud idag att motorn på tomgång lät väldigt knackigt precis som en diesel, verkar som Vanos:en börjar ge med sig och bilen som bara har 10 000 mil på nacken…. :?

        #10878
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by hill]

          Har ett svakt vibrerande som kommer vid låga varv vid lock up inlagd, men tror det kommer från turbinen, lådan har gått 25500 mil så den jobbar nog övertid nu, men det låter som ett svagt brummande med små vibrationer, men ditt kan nog ev vara ett hjullager bak.

          #10879
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by håkan13]

            hej!!
            om det är ett hjul-lager bör ljudet öka och minska om du svänger åt höger eller vänster!!
            håkan.

            #10880
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Jaaacob]

              hill skrev:Har ett svakt vibrerande som kommer vid låga varv vid lock up inlagd, men tror det kommer från turbinen, lådan har gått 25500 mil så den jobbar nog övertid nu, men det låter som ett svagt brummande med små vibrationer, men ditt kan nog ev vara ett hjullager bak.

              Mitt problem är mycket likt ditt. Det är inte ett hjullager, det hade jag upptäckt ganska omgående. Min lilla rover ligger på 22500 mil nu. skillnaden är väl att min är en v8

              Jag har också nu kommit fram till att varvmätaren rör sig 50+/- varv ner varje gång det burrar till, det känns som något med drivlinan.

              För att känna efter så krånglar den inte alls när man lägger den i sportläge och växlar manuellt utan det är endast när man har automat och ligger med en konstant eller lätt ökande gas, det märks inte när man trycker plattan i botten (då den bara har en växel i då).

              Försöker bitvis bena ut det här innan det blir värre, hinner dock inte köra den så ofta då min bättre hälft ständigt är ute och kör :smt026

              #10881
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by hill]

                Kan vara kardanaxlarna, har inte kontrolerat min heller så noga, men det är väldigt likt din, och dom är skitdyra går ej att byta knutar utan bara hela axeln.
                Blir till att kontrolera allt när ändå lådan är nere för renovering, har annars varit väldigt driftsäker dessa mil den rullat.

                #10882
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Jaaacob]

                  Aha! Det lät ju mindre spännande…

                  Renoverar du lådan själv eller skeppar du iväg det?

                  #10883
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by hill]

                    Växellådshuset i Jönköping gör det, fanns ingen i UK som var intresserad av en GM låda, och jag känner killen som har verkstaden här, men detta var kalkylerat när jag köpte bilen så det är ok.

                    #10884
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by jsrangerover]

                      Jaaacob skrev:

                      hill skrev:Har ett svakt vibrerande som kommer vid låga varv vid lock up inlagd, men tror det kommer från turbinen, lådan har gått 25500 mil så den jobbar nog övertid nu, men det låter som ett svagt brummande med små vibrationer, men ditt kan nog ev vara ett hjullager bak.

                      Mitt problem är mycket likt ditt. Det är inte ett hjullager, det hade jag upptäckt ganska omgående. Min lilla rover ligger på 22500 mil nu. skillnaden är väl att min är en v8

                      Jag har också nu kommit fram till att varvmätaren rör sig 50+/- varv ner varje gång det burrar till, det känns som något med drivlinan.

                      För att känna efter så krånglar den inte alls när man lägger den i sportläge och växlar manuellt utan det är endast när man har automat och ligger med en konstant eller lätt ökande gas, det märks inte när man trycker plattan i botten (då den bara har en växel i då).

                      Försöker bitvis bena ut det här innan det blir värre, hinner dock inte köra den så ofta då min bättre hälft ständigt är ute och kör :smt026

                      Hej!

                      Om varvtalet pendlar upp och ner så låter det som momentomvandlaren. Byt olja och filter i automatlådan omgående så kan det bli bra.

                      Mvh
                      Jonas

                      #10885
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Jaaacob]

                        Will do, får återkomma när jag har gjort det med resultat.

                        #10886
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by hill]

                          Ja tyvärr så är momentomvandlaren riktig underdimesionerad på framförallt dieseln, så man får sällan mer än 25 000 mil
                          på denna , växellådan går att uppgradera med kraftigare grejer från USA.

                          #10887
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Jaaacob]

                            Har just tittat på detta och det verkar ju inte så marigt att plocka ner växellådan och byta momentomvandlaren, mer en kostnad att köpa en ny…

                            Funderar på om det ändå är vettigt att byta olja innan man gör arbetet.

                            Jag får olika svar vart jag än vänder mig men VILKEN olja och mängd skall man ha egentligen?
                            Gäller som sagt bmw-drivlinan -02

                            #10888
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Starberg]

                              Oljan är en ATF-olja

                              http://www.island-4×4.co.uk/gearbox-aut … 26662.html

                              Lådan rymmer runt 7 liter har jag för mig?

                              Ska själv byta olja och filter i min låda och fördelningslåda snart! :)

                              #10889
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by jsrangerover]

                                På växellådan finns det en liten skylt med all data, det är med all säkerhet en ZF 5HP-24.
                                För att få ur all olja så måste man spola igenom lådan, om man bara skruvar ur pluggen så kommer det bara ut ett par liter, lådan rymmer kanske uppåt 10 liter!
                                Läs av skylten och ring denna firma, dom har riktig ZF olja och filter.
                                http://www.lbmautoparts.se
                                :smt006

                                Bild

                                #10890
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Jaaacob]

                                  jsrangerover skrev:På växellådan finns det en liten skylt med all data, det är med all säkerhet en ZF 5HP-24.
                                  För att få ur all olja så måste man spola igenom lådan, om man bara skruvar ur pluggen så kommer det bara ut ett par liter, lådan rymmer kanske uppåt 10 liter!
                                  Läs av skylten och ring denna firma, dom har riktig ZF olja och filter.
                                  http://www.lbmautoparts.se
                                  :smt006

                                  Bild

                                  Tack för tipset! Ska ta och ringa dem… En tanke dock. För att spola ur allt, kan jag använda en "billigare" olja innan för att tömma, fylla på… köra och sedan tömma och byta helt, har jag någon vinst i det?

                                  För att tänka tillbaka i tiden så vet jag att burrandet nog funnits där sedan jag köpte bilen men den har inte börjat krångla först en natt när jag "testade" sportigheten på motorvägen hem, sportläge och sedan ganska höga hastigheter om jag säger så… :twisted: Men det straffade väl mig nu i slutändan. Den kvällen fastnade lådan i sportläge och ville inte gå åter till vanligt läge först den kallnat. Efter den kvällen så har bara symptomen blivit tydligare, så det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja titta på en vettig momentomvandlare och en pålitlig rekonditionerare till växellådan när jag väl plockar ner allt.
                                  Men först, byta olja nu.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.