Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover L322 (2002-2012) › Hjälp! Nyckel går inte att vrida RRL322 RUTA ETT IGEN!
- Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-05-17 18:37 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-01-18 kl. 14:18 #10696
[Originally posted by D.Carlsson]
Hej alla,
Skulle ge min bil(RR VOUGE TDV8-08) lite service i går, bytte bland annat bränslefilter, googlade fram att det bara var att plocka bort, sätta dit nytt vrida på tändning och fylla filter sen starta, inga problem utlovades.
Motor startades, gick bra… ett tag.. tvärdog!
efter detta ägnades 25min till att prima/startförsök, som vilket pannben som helst förstår verkar detta förödande på batteriet i en dieselsnurra i -13°C, dock gick inte detta upp för mig förens det var slut, kan bara skylla på att känslan "det är nära nu" hela tiden kändes närvarande!
Kopplade mot hustruns vagn och fortsatte, fick tillslut igång vagnen, satt i o vaktade med foten på gas för att kunna parera ev. luft som lurat kvar, odramatiskt i 5min, tog därefter en tur på 2-3mil för att ladda, säkerställa att det gick som det skulle och för att det är så j_la kul!
I morse när bilen skulle startas till jobbet gick inte nyckeln att vrida alls! Har någon något handfast tips?
Tacksam för svar. SVAR NEDAN…LV /
DanielNedan gäller inte längre!
(Efter att ha forskat i diverse forum samt kollat ett gäng säkringar( Handskfack nr. 18(10A), 31(5A) samt 39(5A))
Så mätte jag batterikrutet, låg på 12,46V utan laddare på, nyckeln gick inte att vrida i detta läge, med full kräm på startern mätte jag 12,87V, då gick det att vrida och STARTA!!! )Ut i snön!!
LV /
Daniel2016-01-19 kl. 18:37 #10697[Originally posted by D.Carlsson]
Hej igen,
Efter att bilen startat åktes långtur, jag kom hem och försökte starta, gick inte att vrida nyckel igen!
På med batteriladdare över natten och jag har ca. 12.6V utan laddare och 12.85V med, men det går i alla fall inte att vrida, nu behövs om det finns, lite tips!
Även om surrogatbilen är en D2 så infinner sig abstinensen tämligen omgående.LV / Daniel
2016-01-19 kl. 20:11 #10698[Originally posted by D.Carlsson]
Uppdatering
Tydligen är det utdragandet av säkring nummer 18 i handskfacket som tillåter en(!) nyckelvridning, bilen igång igen efter att jag dragit ur sagda säkring, stänger jag av bilen och låter nyckeln att sitta kvar kan jag starta igen, tar jag däremot ur nyckeln är det stopp igen, tills jag tar ur säkringen alt. tar loss batteripol, har läst om en herre på andra sidan havet västerut som löste detta med att koppla strömbrytare till säkringen, detta känns inte som lösningen för mig… och att lämna nyckeln i bilen funkar kanske hemma, men inte när jag åker in till byn för arbete…
Mycket talar för att rattstångs ECU spökar, är det någon som har förslag eller bara något upplyftande att säga så tages detta tacksamt emot! söker vidare på min kant och uppdaterar vid nya revolutioner.LV /
Daniel2016-01-20 kl. 08:44 #10699[Originally posted by 5209]
Är du säkert det är inte låscylindern till start nyckel. Ett välkänt problem när små kolvarna kärvar när man sätter i nyckeln och inte frisläppa cylindern. Jag har haft samma problem, som många andra ägare till L322 i kallt och torr länderna. Lite skvätt WD40 på nyckeln, in och ut fler gånger och låset återställ sig.
värt ett försök2016-01-20 kl. 11:57 #10700[Originally posted by D.Carlsson]
5209 skrev:Är du säkert det är inte låscylindern till start nyckel. Ett välkänt problem när små kolvarna kärvar när man sätter i nyckeln och inte frisläppa cylindern. Jag har haft samma problem, som många andra ägare till L322 i kallt och torr länderna. Lite skvätt WD40 på nyckeln, in och ut fler gånger och låset återställ sig.
värt ett försökTämligen säker att detta inte är bekymret i detta fall, detta då jag ej hör solenoid som drar när jag för in nyckel samt att bilen gång efter gång startar EN gång(tills nyckeln tagits bort) efter att säkring 18 dragits ur, då hör jag också att tändlåssolenoid, men tack för idé.
LV /
Daniel2016-05-17 kl. 18:37 #10701[Originally posted by D.Carlsson]
Slutet…..nästan?
Var till Daniel Lindell i Svalboviken och läste ut lite felkoder, han nollade det han kunde, men det hjälpte inte på felet.
Kapitulerade och bokade in tid hos PIKAB, efter mycket om och men, och en STOR sudd pengar konstaterades att det var som jag misstänkte i tidigare inlägg, kommunikations-problem mellan rattstångs dator(finns säkert något hoppsan namn på denna) och ECU.
Efter byte av rattstång med tillhörande intelligens går det att starta bilen som vanligt, har däremot drabbats av någon typ av följdfel i form av att bilen vid några tillfällen har gått in i limp home, vilket i dagsläget avhjälps genom vägkant och omstart, Pikab vidtalade men ännu inte löst.. rattvärmen funkar inte heller efter ingrepp.
larm i rattdisplayen säger "Engine system fault" och monitorn häver ur sig "Terrain system off".
Efter omstarten fungerar inte farthållaren innan jag startar bilen dagen efter…??
Visst är dom intressanta våra fordon!Vad har jag lärt mig av detta då?
Man skall ALDRIG starta en bil full av kretskort med startkablar mot en annan bil med motorn igång, känner mig ganska övertygad om att det var detta som föranledde tusenlapparnas flykt, hustruns bil låg väl i all välmening o klämde ur sig vad den kunde, och när min startade så hann den inte med att reglera ned, vilket gav en spik som gav hjärnblödning åt rattstång-datorn.Lev väl!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.