Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover P38A (1995-2002) › Växellådebekymmer
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-17 09:50 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-07-10 kl. 10:23 #10500
[Originally posted by verbalfrenzy]
Hej forumet!
"Sommaren" är här och med sommar kommer en brinnande önskan att pyssla med diverse saker i och under min älskade hög av brittiskt krångel.
Den här vändan blir det till att ta tag i den automatiska växellådan.
När bilen kom hem från Spanien för ungefär två år sen så var jag och sniffade i faggorna kring den krånglande växellådan. Med växelväljaren i D och foten på bromspedalen så dog nämligen motorn. Min spontana tanke var att den hade svårt att sänka trycket i växellådan, varför den inte kunde sluta driva. Jag undersökte oljenivån i växellådan och kunde ganska snart konstatera att någon hällt i så pass mycket växellådsolja att kontrollstickan var blöt upp till ungefär hälften. "Inte bra" tänkte jag då markeringarna sitter nästan längst ner på densamma, och beställde glatt ett servicekit innehållande nytt filter och sumppackning för lådan.
Paketet kom på posten och jag rullade in under bilen och lossade på sumppluggen. En gulbrun vätska flödade genom hålet, ner i 10-litershinken jag ställt under. Stanken var olidlig.Då fick jag ur den runt 11 liter växellådsolja och fyllde på med ny till rätt nivå, vilket visade sig vara ungefär 4 liter och bilen började genast gå lite bättre, men fortfarande med svårighet.
Nu har jag än en gång gett mig i kast med växellådan från helvetet, eftersom att jag ändå snart kommer behöva byta flexskiva. (Bultar har backat och den har börjat spricka.)
När jag öppnade pluggen här om dagen fick jag ut nästan exakt två liter olja. Jag jobbade lite på det hela och fick ut ungefär en liter till. På grund av dåliga verktyg vid tillfället fick jag inte loss kylarröret, men testade att starta motorn i ett par sekunder för att få ut olja ur momentomvandlaren, dock utan större effekt.
Jag har googlat mig blodig för att försöka reda ut om någon annan varit med om något liknande eller kommit på något knep för att komma åt mängderna av växellådsolja som måste gömma sig någonstans där inne, men utan framgång.Är det någon annan som har haft liknande problem?
Hur mycket olja får ni ut ur lådan genom att ta loss pluggen?
Hur ser nivån ut på era kontrollstickor när ni ser den som korrekt?Jag ska fortsätta luska i det hela, och lovar att rapportera om jag kommer fram till något revolutionerande på egen hand.
Allt gott!
2015-07-10 kl. 11:53 #10501[Originally posted by Anders D]
Hej Robin!
Den mesta oljan finns i convertern och den går inte att tömma mindre än att du demonterar lådan och tar ut convertern.
Jag föreslår att du först tappar ut nuvarande olja, skruvar loss slangen till oljekylen och blåser rent ned tryckluft och sedan i med nytt filter och fyller på till du hamnar på markeringen. Kör ett tag med bilen så den får vandra i växlarna. Tömmer lådan igen, fyller på igen.
Kör ett tag och sedan tömmer igen. Upprepas till du tycker att oljan ser bra ut och då byter du filter och toppar upp en sista gång med olja.2015-07-17 kl. 09:50 #10502[Originally posted by verbalfrenzy]
Tack för tipset! Det var ungefär så jag betedde mig första gången jag gav mig i kast med växellådsoljan.
Det hela löste sig dock innan jag hann plocka ner sumpen och jag tänkte att jag skulle skriva ner det hela här ifall någon i framtiden skulle råka ut för något liknande:
Jag körde en dag eller två efter att ha försökt skölja ur lådan två liter åt gången som jag beskrev ovan och den gick ett uns bättre än den gjort innan, tills den plötsligt vägrade växla upp till fyran på motorväg och började slira på växlarna. Som tur var var jag nära hemma och parkerade över natten. Nästa dag kollade jag oljenivån igen: snustorrt.
I panik slängde jag mig iväg i lånad bil för att köpa mer växellådsolja och fyllde på tills den på nytt stod på rätt nivå. Sen dess har alla problem försvunnit. Jag kan stanna utan att lägga i neutral och vätskan ser så där fint hallonsaft-artad ut.Jag har ingen aning om vad som hände, men jag har någon form av teori om att den gamla slitna oljan som jag tappade ur för länge sen hade satt igen kylaren (eller något annat) på något sätt, vilket gjorde att oljan som fanns i blev bränd och inte kunde cirkulera ordentligt. När jag hällde i en del ny nu så lossnade blockeringen till slut, och lådan kunde återgå till sin korrekta kapacitet.
Det här är dock vilda spekulationer, men det är det scenario jag ändå tycker känns mest rimligt.Inom kort ska jag plocka ner sumpen och byta filter igen, för säkerhets skull.
Allt gott!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.