Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover P38A (1995-2002) › Dragkroksbalk med rost
- Detta ämne har 3 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-20 21:25 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-01-14 kl. 19:55 #10440
[Originally posted by mcan]
Var som sagt och besiktigade bilen idag.
Fick nerslag på dragkroken, inte själva kroken i sig (även att den kärvade lite) utan rost i balken som kroken sitter på. Det var ett hål längst ut till vänster (sett i bilens färdriktning). Visst var det rost där, men det är ganska grov metall, är det bara rost, eller skall det vara ett hål där?Någon som vet, eller som har lust att böja lite på knäna och kika hur ni har det?
Har inte hittat något om det i RAVE, men jag kanske har letat på fel ställe?
Tydligen var det inte tillåtet att laga den (typ svetsa), eftersom det var dragprovat eller vad de kallade det för. Så man måste byta hela balken. Bara att jag såg inga skruvar där, utan den såg ut att vara svetsad. Verkar ju lagom lätt att byta ut den själv (ännu mindre att få det lika bra som den var).
Alternativet var att ta bort draget (räckte med kroken då), och registrera bort det.Tips eller idéer?
2016-01-14 kl. 20:05 #10441[Originally posted by Edfors]
Lägg gärna upp en bild på balken och hålet så underlättar det svar. Finns ett par varianter på drag på P38an.
2016-01-20 kl. 19:40 #10442[Originally posted by mcan]
Visst, rostigt är det ju, men har det verkligen rostat igenom? Ja kanske… Har det även rostat igenom högre upp på fästet då?2016-01-20 kl. 21:25 #10443[Originally posted by Mezzner]
Jag har svårt för logiken kring dragkrokar och reparationer. I grunden handlar det ju om hur reparationen är gjord, inte vem som gjort den, eller vilken del som är bytt. Fick en muntlig anmärkning på en dragkrok en gång och frågade då om det var tillitåtet att svetsa om det gjordes yrkesmässigt. På en sån ledande fråga var svaret förstås nej. Så jag lagade kroken innan jag fick en formell anmärkning och påfäljande besiktning gick utmärkt. Jag ansträngde mig för att göra en lagning som inte skulle gå att upptäcka, och naturligtvis var det viktigt att det blev starkt också. Har också en kamrat som tillverkade draget själv och fick beröm för att det var snyggt gjort. Jag skulle säga att du borde göra en lagning som blir bästa möjliga. Ev kräver det byte av balk, ev inte. När man väl fått ombesiktning är det förstås risk att de kollar att hela balken är bytt, oavsett hur lagningen ser ut. Dessutom är det förstås ingen bra idé att lappa i hålet med en bit som är lika stor som hålet. Plåten runt hålet är säkert bara sk-t att svetsa i och svagare än från början, även om man skulle lyckas svetsa snyggt.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.