Enligt tidigare mönster så har införandet av många samtidiga förbättringar lett till namnbyte och det blir även fallet 1971 då Serie III introduceras. Den tydligaste utseende förändringen är en ny grill i plast. Även insidan fick en genomgång med nya material och nytt utförande av instrument panel där man till och med hade gjort ett utrymme för en radio! Den synkroniserade växellådan som smög in i de sista IIA fortsätter.
En annan synlig förändring är att gångjärnen till dörrarna, motorhuv och vindruta är av en annan mer platt modell detta för att få bort vassa utåtstickande detaljer. Samma motor alternativ som på IIA erbjuds, bensin eller diesel 2,25 liter och som alternativ motor till den långa modellen 109 finns en 6-cylinders bensin motor.
1979 tog man in V8 motorn som tidigare funnits i Range Rover och Forward Control 101 till Serie III 109, denna bil kallas Land Rover Stage I V8 är nu på 3528 cm³, 92 hk vid 3500 r/min, 225 Nm vid 2000 r/min. Med lägre effektuttag än i Range Rover men tog med sig växellåda och fyrhjulsdrift system. Det utmärkande yttre tecknet på att en V8 motor placerats under huven är att den typiska indragna kylargrillen har flyttats ut till samma position som strålkastare och ytterskärmar. 1982 var det åter igen dags för ett par nyheter, High Capacity Pick Up, HCPU och County Station Wagon, CSW. Pickupen var av enkel hytt med ett längre flak med hela 2 meter lastlängd och en maxvikt av 3020 kg om man valde med tillvalet extra starka fjädrar och stötdämpare, även framaxeln togs från V8 modellen till dessa pickuper.
County Station Wagon bestod av ett antal förbättringar till i första hand komforten, några av nyheterna var formgjutet innertak, tygklädsel på stolar, nackstöd i fram, säkerhetsbälten med automatisk upprullning och tonat glas! Det hela uppmärksammades på det yttre med några stripes och dekaler för County på karossidorna.