Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover P38A (1995-2002) › Kylarfläkt P38 (Ny ägare) :)
- Detta ämne har 3 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-28 10:07 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-10-17 kl. 13:48 #10332
[Originally posted by Amcerra]
Hej
Har precis skaffat min första P38 efter att ha kört ett antal Jeep Cherokee XJ dom senaste tio åren.
Jag är redan överförtjust i P38an men undrar ett par saker som jag hoppas jag kan få svar på här.Kylarfläkten, den stora mellan motorblock och kylare. Ska den gå hela tiden med motorn? Min gör det i alla fall och med tanke på hur elstyrt allt är i bilen känns det som att den bara borde gå när den behövs?.
Overflow-slangen som kommer ut under locket på expansionskärlet, ska den bara gå rak ut i det fria? på mina Jeepar har den gått tillbaka till kylaren har jag för mig. Men på P38an så går den bara rakt ner mot marken.
På min Parkering hemma är marken ganska ojämn och bilen sänker sig under natten ojämt, Baken sjunker ner lite och lika så vänster fram men inte höger fram. Tänkte först att någon av bälgarna läcker men på plan mark står den spikrakt och alla sidor är lika jämna så jag tror dom är täta.
Jag kommer säkert med fler frågor längre fram.
/Erik
2016-10-20 kl. 18:36 #10333[Originally posted by rolle]
Välkommen till de sista entusiasterna Erik, denna skara av sinnesslöa individer som envist håller sina P 38:or vid liv om det så ska kosta hus, hem och äktenskap Fläkten är som du skriver elstyrd så bara leta reda på givaren, kan vara att den är kass och fd ägare bara kopplat förbi detta. Owerflow-slangen är orginal ett plaströr som går från kärlet till kylarens ovansida, tunnt elendä som det kan fastna skojiga saker i och ge spännande fenomen som att exp-kärlet blir en vacker gejsyr . Hissa upp bilen till högsta läget och stäng av motorn, kryp runt under och spraya med fruns blomspruta fylld med vatten/såpablandning och spraya alla anslutningar. Även de i motorrummet, kompressorlådans.
Bor du i närheten så ta vägen förbi Harlösa.Mvh
Rolle2016-10-22 kl. 23:53 #10334[Originally posted by Amcerra]
Tack Rolle,
Jo nog är jag medveten om alla fenomen och frustrerande (påfrestande) stunder denna bil kommer ge mig och min kära.
Jag har redan stött på det döda batteriet pga av BECM som aldrig sover men förhoppningsvis har jag kommit till rätta med det problemet. Återstår att se, har i allafall ett nylddat batteri i skuffen och eka-koden tillgänglig.
Ska kolla givaren till fläkten som du säger. Kan ju hända att en tidigare ägare haft problem med överhettning och tagit den säkra vägen genom att koppla förbi givaren.Du menar alltså att den där overflow slangen faktiskt ska gå in i kylaren igen?
Håller på att gå igenom bilen nu och har en del att fixa med men så länge jag inte blir stående vid vägkanten är jag nöjd.
Underbar bil
/Erik
2017-03-28 kl. 10:07 #10335[Originally posted by rolle]
Läste ditt inlägg igen ang fläkten och det är ju den mellan block och kylaren du är ute efter. Den har viscoskoppling så den snurrar " när den behövs", dvs för det mesta. Skulle den vara defekt så finns den kopplingen som reservdel. Längst fram framför kylaren och kondensor sitter en ram med två eldrivna fläktar.
Sen overflow-slangen, där är ju egentligen två där vid locket, en kort som är vinklad 90 grader och släpper ut på innerskärmen.Den andra ska gå hela vägen till ovansidan på kylare, se till så där inte är stopp i den rackaren.
Skulle du bli ståendes vid vägkanten med lustiga felmeddelande runt Harlösa så har jag en Nanocom för det lilla kräket
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.