Felsökning av kupéfläkt, intressanta grejer!

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Classic (1970-1995) Felsökning av kupéfläkt, intressanta grejer!

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-27 00:07 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10053
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by WTM Td5]

      Jag är mitt uppe i felsökningen av min kupéfläkt.
      Det jag kommit fram till är:
      – Vit = läge 1
      – Orange = läge 2
      – Röd = läge 3
      – Grå = jord?
      – Röd tunn (X) = A/C fläkt?

      Bild

      När man håller ihop nån av I,II,III med den gråa i det motsvarande läget så går fläktarna i grillen igång men inte i kupén.
      När man håller ihop nån av I,II,III med den tunna röda (X) i motsvarande läge på knappen så blåser det ur ventilationshålen som är riktade mot en (A/C hålen).
      Bild

      Med det här så konstaterar jag att kupéfläkten inte fungerar längre. Kan det vara så?
      Finns det några säkringar förutom de som sitter bredvid fläktpaketet? För där finns det ingen säkring som går till fläkten i alla fall..Bild

      Tacksam för tips!

      Gäller RRC 4.2 VOGUE LSE automat 1994

      #10054
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #252]

        Klippa sönder elsystemet!! :x :x
        Du skulle använt en testlampa istället för att se om du får spänning fram till motståndet. Det ska vara en säkring nere till höger i säkringsdosan. Finns även ett relä som är inblandat i höger fotutrymme innanför panelen. Detta relä växlar mellan ac-fläkt och värmefläkten. Om lägger plus på den röda med svart rand skulle fläkten gått på full fart.

        Men om AC-fläktarna gick innan du klippte sönder kablaget så är det sannolikt att kupéfläkten är kass.

        #10055
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by WTM Td5]

          Så! Med hjälp SLRK’s Facebookgrupp har jag fått exakt reda på hur kablarna och motstånden ska kopplas. Tack vare Hielke :D

          Här är ett litet schema som visar vilka färger som ska kopplas ihop i just min bil:

          Bild

          Så nu måste jag ta loss hela plåten framför framrutan (nån som vet hur?) För att komma åt båda resistorpaketen.

          Bild

          #10056
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by WTM Td5]

            Då blev motståndspaketet bytt i lördags och med ett enkelt test har vi nu kommit fram till att kupéfläkten också är trasig. Knappen fungerar och det är tre olika hastigheter nu på A/C-fläkten vilket tidigare bara var ett.

            Så nu får jag försöka hitta tid till att ta ut hela instrumentpanelen och värmepaketet för att sätta in en annan fläkt… :roll:

            #10057
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Krister Bergknut]

              Jag står också inför byte av kupefläkten i min RRC -92… De som har gjort det kan berätta att det är ingen snabbfix!!

              Krister

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.