10 år efter starten var det så dags för en ny modell, denna kallades serie II, några karossförändringar gjordes för att bättre dölja avgasröret och de små gjutna gångjärnen till dörrarna ersatte de stora platta. Påfyllning för bränsle flyttades från att ha varit under framsätet till sidan av karossen.
Nya axlar med 4 cm ökad spårvidd, nya stötdämpare och mjukare bladfjädrar var några av nyheterna som alla bidrag till att förbättra bilens egenskaper och framför allt komforten. Motor alternativen var till en början samma som på Serie I men redan under första året kom en ny bensinmotor, kanske den mest omtyckta för Land Rover. Motorn på 2,25 liter var baserad på dieselmotorn som helt enkelt byggdes om för bensindrift. 4 cylindrar med 2286 cm³, 77 hk vid 4250 r/min, 168 Nm vid 2500 r/min i reklamen går att läsa:
”[blockquote align=”none” author=””]This is an outstandingly reliable engine, its robust construction giving it a long and trouble-free life.[/blockquote]”
För en gång skull skulle reklamen hålla vad den lovade.