Serie I, som i början endast kallades för Land Rover hade sin premiär den 30 april 1948 på Amsterdams motor mässa. Axelavståndet de första åren var 80 tum. Den motor som erbjöds var bensin, 4 cyl rak, 1595 cm³, 50 hk vid 4000 r/min, 108Nm 2000 r/min. Produktionen ökade snabbt upp till över 16000 bilar per år.
Något senare första år lanseras även en 7-sitsig stationsvagn kallad Tickford, denna hade en aluminiumkaross på en träram. De andra bilarna erbjöds till en början endast som softtop av kanvas men snart följde en avtagbar hardtop av aluminium, denna kunde fås i konfiguration som pickup eller stationsvagn.
1951 ersattes motorn av en ny rak 4 cylinders motor på 1997 cm³, 52 hk vid 4000 r/min, 137Nm 1500 r/min. Det högre vridmomentet som dessutom kom betydligt tidigare gjorde gott för bilens egenskaper. Detta år flyttas framlyktorna till att monteras så att glasen kom framför grillen.
1953 var det dags för nästa förbättring, enligt reklamen så ökade man lastutrymmet med 25 % och komforten förbättrades genom att förlänga axelavståndet till 86 tum. En ytterligare förlängd version med 107 tums axelavstånd introducerades, först bara som pick-up men från 1956 även som stationsvagn med plats för 10 personer. Det karakteristiska dubbla taket för att skydda mot värme och det alpina fönstret i taket kom redan på Serie I.
1957 hakade man på trenden med diesel motorer som började komma inom lantbruk och lastbilar med introduktionen av en rak diesel motor med 4 cylindrar på 2052 cm³, 52 hk vid 3500 r/min, 118 Nm vid 2000 r/min. Denna motor var längre än bensin modellen och för att få plats flyttades främre fästena för bladfjädrarna framåt 2 tum och man hade nu fått de nya modellerna 88 och 109 som kommer att stå sig för lång tid framöver.