Svar till: högt k-värde

#75720
Martin
Deltagare

    Att bilarna kan ha högt K-värde är välkänt. Att felsöka genom att göra flera åtgärder samtidigt är ju förkastligt men att ta värdet från underkänt 5,0 till 0,6 kan ju trots allt förtjäna att beskrivas. Gränsvärdet är väl 3,0 om jag inte missminner mig.

    Utgångsläget är en Td5:a med större LLK, om-mappad, årligen välservad med olja, filter etc, saknar det mesta som bromsar flödet mellan luftfilter och bakre ljuddämpare. Resultatet vid besiktning var K-värde 5,0. Det är ju dåligt. Dessutom hos de suraste besiktningsgubbarna i bygden.

    Efter det skvätte jag i Tri-Pak dieselbooster (trots att jag misstror allt annat än diesel i tanken) från de trevliga gastarna på Mekonomen, tankade fullt, körde på rimligt höga varv (ca 2750) i totalt 5-6 mil på en vecka, laddade in original mappning och körde till en mycket trevligare station. Resultatet blev 0,6.

    /Martin