Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 › Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips? › Svar till: Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips?
Är ju helt beroende på ambitionsnivå.
Att byta till en ny galvad ram är väl det mest långsiktiga alternativet men förutsätter att man har tid, kunskap och plats att skruva loss allt från den gamla ramen och tillbaka på den nya.
Är den gamla ramen i rimligt skick går det ju lämna den till galvning också.
Är tanken att arbeta utan att demontera delar i större omfattning så blir ju resultatet mer av kortlivat karaktär, särskilt om det redan finns omfattande rostangrepp. Rosten kommer ofta inifrån ramen där det samlats grus och skräp som håller kvar fukt. På insidan är det svårt/omöjligt att få bort gammal rost i den omfattning som krävs för att rostskydd ska göra nån större nytta.
Men byter man ut dåliga delar mot generöst med frisk plåt och behandlar dessa bra så klarar man sig iaf ett antal år framåt. Epoxy är nog bra, andra pratar varmt om Isotrol…
